Ortodoksinen seksuaalietiikka

Tajusin että a) olen syntisempi kuin olen tajunnutkaan ja b) nykyajan kristinusko (riippumatta kirkkokunnista) on irtaantunut varhaisen kristinuskon ajatusmaailmasta.

1 tykkäys

Niinpä.

Vatsanpalvonta, rahanhimo ja ahneus. Siinä kolme demonia.

Vatsanpalvonta on johtaa synnintekoihin usein seksuaalisuuden alueilla. Medialla on merkittävä osuus vatsanpalvontaan houkuttelemisessa.

2 tykkäystä

Juuri näin. Kirkkoisien lukemisessa on se miellyttävä puoli, että tajuaa itsestäänselvästi asioiden toimivan juuri niin kuin on kirjoitettu vanhaan hyvään aikaan. Varjopuolena että tulee morkkis.

1 tykkäys

Collianderit veitte meiltä luterilaisilta reilussa pelissä. Kirkkoni oli kuulemma liian ankara.

Avioliitto saattaa olla parempi suoja himon perkelettä vastaan kuin luostari.

Mitä Tito sitten opettaa haureudesta?

En olen perehtynyt, mutta en ymmärrä, kun tämä julkaisee lähinnä sentenssikokoelman kirkkoisiltä.

Haureudesta en tiedä. Lähinnä kehuin tuota Kristityn tietä, kun se kirjoittaa asioista, joista yleensä ei kristinuskosta puhuta.

Meille luterilaisille eivät aina kirkkoisätkään riitä, vaan tahdomme morkkiksen alkulähteille, Jumalan sanan äärelle. Tämän kuitenkin suodatamme simul justus et peccator -opeilla tmv. , jotta porsastelu saisi jatkua.

Kuinka siis olemme noin irtautuneet vaikkapa näiden seksiasioiden suhteen? Kaipa kristitty jättää tänäänkin pettämättä, mitä nyt houkutus on suurempi medioiden äärellä. Ei ollut ammoin porttolaa luostarin kyljessä, nykyään jokaisella punaisten lyhtyjen katu muutaman klikkauksen päässä!

Nyt tällä kertaa en ymmärrä, mitä et ymmärrä. Huh! Eikö se ole teillä aika normi, että ajan teologia on sitä, että vähän siteerataan kirkkoisiä?

1 tykkäys

En minä nyt luterilaisia erikseen tahtonut osoitella. Lähinnä mietin, että aika harvoin kuulee saarnoja laiskuudesta tai ahneudesta. Kommentoin siis ajatusta, että kristityt eivät kiinnitä huomioita seksihommiin. Mielestäni kyllä kiinnittävät. Ongelma sijoittuu enemmänkin siihen, että muita syntejä ei ainakaan omassa kokemusmaailmassani muista kukaan.

image

1 tykkäys

Tässä varmaan riippuu, mistä kristillisistä piireistä puhutaan. @JohannesK miettii paikallisseurakuntakontekstia, herätysliikepiireistä käsin asia näyttäytyy erilaiselta. Muutkin synnit kyllä muistetaan, mutta niistä ei tehdä samanlaista numeroa kuin seksuaalisista. Nimenomaan seksuaalisiin synteihin liittyy myös se ilmiö, että esim. seurustelevien pariskuntien elämään asetetaan kaikenlaisia ylimääräisiä lisäsääntöjä varmistamaan synnin välttämistä ja estämään kiusauksia. Muiden syntien kohdalla ei esiinny ollenkaan sen tyyppistä keskustelua, voiko jotain asiaa tehdä sen takia, että se voi aiheuttaa kiusausta syntiin.

3 tykkäystä

Olen sinänsä samaa mieltä muusta viestistä, mutta vähän tekee mieli tökkiä. Montako opetusta olet kuullut tai oletko katunut koskaan ahneutta tai laiskuutta?

Ei tarvitse vastata enkä halua mennä henkilökohtaisuuksiin. Lähinnä koitan valottaa ajatustani, että mikään kirkkokunta ei keskimäärin muista muuta kuin haureuden.

1 tykkäys

Tänään tosin saarnattiin ahneutta vastaan kaikissa 350:ssä Suomen ev-lut. seurakunnan jumalanpalveluksessa.

Opettaako ortodoksikirkko, että seksiä ei saa harrastaa avioliitossakaan paastopäivinä?

Kirjoitan opetustekstiä homoseksuaalisuudesta ja avioliitosta. Raamatusta loikkaan surutta kirkkoisien yli luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Jäänkö muka jostain tärkeästä paitsi?

Periaatteessa joo. Poikkeamistoiveista pitäisi kai keskustella rippi-isän kanssa.

Tuliko sieltä käytännöllisiä eväitä kristityille?

1 tykkäys

Luterilaisessa kirkossa nuo perinteiset kuolemansynnit eivät ole silleen mikään kauhean iso juttu, ja siksi laiskuus kategoriana ei yleensä esiinny tuolla nimellä. Ahneudesta kyllä puhutaan. Tosin tämä väittämä

ei täysin pidä paikkaansa, koska ohi aiheen saarnaaminen ei ole mitenkään harvinaista.

Mutta kyllä monista synneistä puhutaan, ja monia Raamatun käskyjä saarnataan. Ja niiden rikkomista kadutaan. Menemättä yksityiskohtiin, niin kyllä mää oon niitä muita syntejä katunut - ja tehnyt! - enemmän kuin seksuaalisia. Mun päässä on nappulat sellaisessa järjestyksessä, että mulla lähtee mopo käsistä helpommin ihan muissa asioissa kuin seksissä. Tai ahneudessakaan, sen puoleen.

1 tykkäys

Kyllä väitteeni paikkaansa pitää, sillä lukukappaleet ja evankeliumi ovat jo itsessään saarnaa, tässä tapauksessa sitä, että ei saa koota aarteita maan päälle.

Papit todennäköisesti vesittivät sanoman saarnoissaan, mutta saattoihan sieltä kuitenkin jotain yleishyvää opetusta tihkua läpikin.

Haureudesta, avioliitosta, homoseksuaalisuuden synnistä ei kirkossani käsittääkseni saarnata. Ei ole tämän aiheista pyhäpäivää. Liekö siksi, jotta ei aiheutettaisi yleistä pahennusta…?

Montako päivää sitten on paastopäiviä ja miksi silloin on selibaatti? Onko ajatus sama kuin se kun sota-aikana ei saanut tanssia?

Arviolta puolet kirkkovuodesta. Ajatuksesta pitäisi kysyä teologeilta. Varmaan asketismiin liittyy.

2 tykkäystä

Aviollisesta sukupuoliyhteydestä pidättytymisessä opetellaan halujen ja himojen hallitsemista. Itsekuria. Ajan ja voimavarojen keskittämistä Jumalaan ja hyvän tekemiseen muille.

1 tykkäys

Raamatusta löytyvä aviollinenkin pidättäytyminen liittyy synnytykseen ja kuukautisiin. Kaikki muu on höpö höpöä ja ihmisten rasittamista joutavilla perinnäissännöksillä.

D

2 tykkäystä

Höpö höpö itsellesi.

Paastoaminen on raamatullista ja Paratiisin portti.

Mutta aviollisesta seksistä pidättätyminen vaateena, ei ole.

“Toisenlaista paastoa minä teiltä odotan…”

D

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Luterilainen vanhurskauttamisoppi

Muutama luterilaista vanhurskauttamisoppia käsittelevä viesti siirretty aihetta käsittelevään ketjuun.

3 tykkäystä