Ortodoksisuus ja pelastuminen yksin uskosta

Termihämmennys. On ortodokseja ja orientaaliortodokseja.

Suomalaiset ortodoksit ovat jälkimmäisiä.

1 tykkäys

Mitä sitten? Eihän ortodoksisuuden ole tarkoituskaan olla yhdenmukainen heterodoksian kanssa, joten ei pitäisi olla yllätys.

Ai. Kas kun minä silti käännyin ortodoksiksi.

2 tykkäystä

Ja näitähän sanotaan joskus myös esikalkedonilaisiksi tai vanhaorientaalisiksi kirkoiksi.
(Tiedoksi @anon35606751 )

1 tykkäys

Patamusta umpiluterilainen körtti, armon kerjäläinen, jopa hedbergiläistenkin kanssa rauhanomaiseen yhteiseloon pyrkivä ja kahden ortodoksin broidi taitaa huomenissa pistäytyä luterilaisessa kotikirkossaan (vt. kirkkoherra on saksalainen) moikkaamassa entistä luokkakaveriaan ortodoksi-isä Harria, joka palvelee naispapin kanssa :wink:

“Ekumeeninen jumalanpalvelus ortodoksisuuden sunnuntaina su 18.2. klo 13. Milla Huttunen, isä Harri, Taru Parviainen, ortodoksinen kuoro. Ikonien siunaaminen. Kirkkokahvit.”

Joh. 17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

Room. 12:16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.

1Kor. 1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

Fil. 2:2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset.

Room. 14:1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.

1Kor. 9:19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin.

1Kor. 9:22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

1Tess. 5:14 Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.

Ap.t. 4:24 Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!

Ps. 117:1. Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ylistäkää häntä, kaikki kansat.

1Kor. 1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.

Jne…

3 tykkäystä

13 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Ekumenian teoria ja käytäntö

Muuten hyvä lista, mutta Paavali Galatalaiskirjeessään on tiukka mies sen suhteen, että pelastus on yksin uskosta, yksin ristinkuolemasta.

Tuota fraasia et kyllä löydä Paavalilta.

Ei tarvitse juuttua sanoihin. Itse tuo asia löytyy Galatalaiskirjeen opetuksesta.

Meidän “tunnustuskirjamme” on nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus, eikä pelkkä ristinkuolema riitä, vaan tarvitaan myös ylösnousemus. “Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne.” (1. Kor. 15:14.) Me saamme uskoa syntimme anteeksi kasteessa, katumuksen sakramentissa ja ehtoollisella, mutta olisi kovin röyhkeää olla varma pelastumisestaan, ikään kuin saisi itse päättää siitä. Kristus päättää siitä pelättävällä viimeisellä tuomiolla. Myös ne, joille pelkkä usko (usko mihin?) riittää pelastumiseen, saattavat luopua uskosta.

2 tykkäystä

Teidän uskonnossanne pidetään siis Kristusta epäluotettavana?

1 tykkäys

Ei suinkaan. Siinä vain ymmärretään syvällisemmin se, mitä Kristuksen seuraaminen tarkoittaa. Usko ei yksin riitää, jos jatkaa synnin tekemistä ja jumalatonta elämää. Israelin kansakin uskoi, mutta kävi siinä ohessa varmuuden vuoksi palvelemassa Baalia.

3 tykkäystä

Kyllä. On hyvä miettiä tarkkaan sitä, kuinka moni niistä israelilaisista, jotka lähtivät Egyptistä, pääsi lopulta luvattuun maahan. Vihje: perille päässeet voi laskea yhden käden sormilla. Israelin kansan vaellusta kohti luvattua maata voi mainiosti verrata meidän omaan vaellukseemme kohti Uutta Jerusalemia. Monet ovat kutsutut, mutta harvat lopulta pääsevät portista sisään. Miten voisi pitää perille pääsemistään varmana, kun matka on vielä kesken?

2 tykkäystä

Suhtaudun erittäin nuivasti Lutheriin ja kirjoituksiinsa. Itse kun olen munkki, niin mun silmissäni hän on luopio eli petti itse antamansa munkkilupauksen Jumalalle. Ja sitten katsoo olevansa pätevä selittämään mitä ja miten Jumala meiltä haluaa. Uskoo kuka uskoo, siitä vaan, mulle ei tuommoinen kelpaa.

Ei suinkaan, mutta ihminen on häilyväinen. Olet varmasti kuullut sellaisista tapauksista, että joku kristitty on luopunut uskosta. Mielenkiintoista muuten, että sinä myönnät teidän harjoittavan eri uskontoa.

1 tykkäys

Nämä baalinpalvojat juuri eivät uskoneet Jumalan lupauksia ja käskyjä.

Kun kerran te sanotte, että te harjoitatte eri uskontoa, mikä minä olen sitä kieltämään.

Siitä olen samaa mieltä, että ihminen on häilyväinen. Siksi Kristukseen pitääkin luottaa ja hänen sanoihinsa ja tekoihinsa. Ei itseen. Luterilaisuuteen ei kuulu opetus “kerran uskossa, aina uskossa”. Se on kalvinismin ja sen jälkeläisten oppia.

3 tykkäystä

Nämä juuri olivat niitä, jotka eivät pitäneet Jumalaa luotettavana, vaan napisivat ja epäilivät.

Luulisi kaikkien kristittyjen olevan samaa mieltä siitä, että ilman Jumalaa me emme voi tehdä mitään hyvää. Mutta Jumalan avulla me voimme.

Synnit saatiin anteeksi Jeesuksen ristinkuolemassa ja sillä tavalla Jeesus on jo päättänyt, että saat olla pelastuksestasi varma uskossa. Jeesuksen tahto ei ole, että kärsimme epävarmuudessa.