Oskari Juurikkala Neokatekumenaalisesta tiestä

Jos tällä palstalla olisi kokonaan katolilaisille omistettu alue, niin postaisin tämän sinne, mutta koska sellaista ei ole, niin tulkoon sitten tänne. Isä Oskarilta hyvä juttu neokatekumenaaleista:

Tässä asian ydin:

Itse vietän mieluiten rauhallista messua latinaksi, mutta ymmärrän, etteivät kaikki ole samanlaisia kuin minä. Kokemukseni perusteella neokatekumenaalinen liturgia ei ole vain ”kitaranrämpytystä” (niin kuin jotkut väittävät), eikä siinä ole mitään harhaoppista (siihenkin suuntaan ovat jotkut vihjailleet). Sen ydin on harras ja syvällinen, ja sen poikkeamat normaalista kaavasta juontuvat toisaalta teologisesti, toisaalta pastoraalisesti perustelluista näkökannoista.

2 tykkäystä

Hyvä että isä Oskari kirjoittaa neokatekumenaaleista positiivista asiaa, sillä positiivinenkin puoli Neokatekumenaalisessa tiessä on.
Valitettavasti olen itse kokenut ne negatiiviset puolet eli sen että tämä liike tulee joko tahattomasti tai ymmärtämättömyyttään usein “kilpailemaan” tärkeysjärjestyksestä kirkon perusrakenteen, seurakunnan kanssa.
Samaa ongelmaa tapahtuu sääntökunnissa joissa on nopeasti lisääntynyt neokatekumenaalitaustaisten jäsenten määrä.

Tämä ei ole mikään korjaamaton vaikeus tai haaste, mutta ymmärrystä ja omien asenteiden arviointia vaaditaan kummallakin puolella, niin Tien sisällä kuin muiden katolilaisten keskuudessa.

Tämänhetkisestä neokatekumenaalitoiminnasta Suomessa minulla ei oikein ole tietoa koska Jyväskylän neokatekumenaalit siirtyivät Joensuuhun, mistä salaisesti iloitsen. Neokatekumenaalit sopivat Suomessa ehkä vain Helsinkiin missä on paljon muitakin vaihtoehtoja osallistuia toimintaan. Oulussa ei ole oikein vaihtoehtoja, siellä on neokatekumenaalien aloittama seurakunta mutta olen ymmärtänyt että muutakin näkökulmaa katolisuuteen on siellä saatavissa, ja sitten tietysti lähetyskentälle paikkoihin missä ei ole omaa seurakuntaa ollenkaan. Maakuntien pienissä seurakunnissa he ainakin ennen ahmaisivat koko kirkollisen elämän oman ajatusmallinsa sisään. Toivottavasti ymmärrys siltä osin erilaisten paikkakuntien erityistarpeista on kasvanut.
Jyväskylän kokemukset eivät olleet oikein rakentavia, tuli vastaan tavallisten seurakuntatapojen vähättelyä ja “lahkomaista” yhdenmukaistamiskurinpitoa Tien kokoontumisissa, mutta uskon asioiden menevän parempaan suuntaan.

Aikoinaan olin tästä aika järkyttynytkin, mutta aika parantaa.
Varsinaisesti minulla ei ole Tietä mitään vastaan, enkä nykymuodossaan väitä siihen liittyvän mitään harhaoppista, mutta tapanani ei ole vaieta koetuista epäkohdista, ja odotan että niihin minulle vastataan asiallisesti, mitä ei ongelmien tapahtumahetkellä tapahtunut, paitsi hiippakunnan edustajan toimesta. Siitä kiitos esipaimenelle. Ilman sitä olisi jäänyt asia vaivaamaan paljon enemmän.

2 tykkäystä

Taitaisi ollakin melko hupaisaa, jos Kirkon tunnustamaan hengelliseen liikkeeseen liittyisi jotain harhaoppista.
Eri asia sitten on, onko Teillä eli neokatekumeeneilla ja Opuksella jo liikaa vaikutusvaltaa pienessä hiippakunnassamme?!?:thinking:

Minun käsittääkseni Kikolla on ollut muutamakin varsin hupaisa ajatus kirkkohistoriasta. Jotain tällaista, mitä jokainen suuri liikehdintä jollain tavalla sanoo itsestään, eli että edustaa jollain tavalla alkukirkkoa tai on itsessään paluu alkukirkon aikaan ja tapoihin.

Asian arviointia vaikeuttaa se, että neokatit eivät juurikaan harrasta ajatustensa ja opetuksensa julkaisemista. Toisin sanoen ei ole mitään pamflettien tai monisteiden vanaa, mistä voisi vetää johtopäätöksiä, vaan jokaisen asiaa pohtivan pitäisi itse käydä heidän katekeesinsä. Sanon tämän nyt kun selailen Ryttylästä taannoin jäänyttä monistepinoa, josta aika selkeästi käy ilmi se, että mitä Kansanlähetys vajaa kymmenen vuotta sitten edusti ja opetti.

Kun suurta ja mahtavaa Internetiä lukee, niin sieltä löytyy vaihtelevaa kritiikkiä sitä koskien, mitä he opettavat ja miten vaikuttavat paikallisten seurakuntien elämään. Mahdotonta sanoa, että miten relevanttia se on Suomen tilanteeseen. Mutta kritiikki koskee ainakin sitä, että liike käyttäisi erilaisia psykologisia ryhmäyttämisen tekniikoita. Ja keskeistä lienee se, että onko kyseessä initiaatio, kuten he itseään kutsuvat, josta sitten siirrytään muun kirkon puolelle, vai käykö lopulta niin, että on erikseen joku neokatekumenaalinen usko, johon jäädään? Joku sellainen, jolla on leimallisesti erilainen suhtautuminen historialliseen katolisuuteen kuin sen ulkopuolella keskimäärin.

Oon toisaalta utelias, että mitä jännää Opus Deihin ajatellaan sitten sisältyvän? Jos unohdetaan kaikki Da Vinci-koodit, niin ei kai heillä oikeasti mitään poikkeavia tai erikoisia käsityksiä ole? Vai onko huoli lähinnä siitä, että heistä tulisi rinnakkainen rakenne yleisen hiippakunnan kannalta? Että kohta ihmiset alkavat käydä joko yleisissä jutuissa tai neokatekumenaalien jutuissa tai Opus Dein jutuissa, mutta eivät riitä kahteen paikkaan?

Neokatekumeenaalit ovat itselleni tuntemattomia. Joskus kyllä olen kuullut jonkun kertoneen että on nuorempana ollut joitakin vuosia ko. liikkeen vaikutuspiirissä. Ko. henkilö kävi tridentiinisessä messussa ja oli muuten tavallinen kirkollinen. Hänelle ko. liike oli toiminut apuna siirtymisessä täysin välinpitämättömästä katolilaisesta kirkollisesti aktiiviseksi - jotenkin näin. Eli eikös tällainen ole ihan hyvä asia?

Minusta suurissa kaupungeissa tapahtuu joka tapauksessa jonkinlaista muista eriytymistä. Mutta ei niinkään liikkeiden tai spiritualiteettien mukaan, vaikka toki vähän niidenkin mukaan, mutta ennen kaikkea kielten ja kulttuuritaustojen mukaan. Siellä, missä on suuria muualta tulleita ja erikielisiä siirtolaisryhmiä, on myös omaa toimintaa, jonka vaikutuksena sitten siirtolaistaustaiset ihmiset integroituvat joskus ehkä vähän turhankin löyhästi paikallisen katolisen kirkon toimintaan mukaan. Saksassa tämä näkyy mm. niinkin, että niillä mailla ja kieliryhmillä jotka ovat suuria, on monesti myös ei pelkästään “omia” pappeja, vaan omat apulaispiispansakin. Koska hiippakunnissa on päädytty tällaisiin ratkaisuihin on takana ollut tarve ja varmasti harkintaa. Erilaiset sääntökunnat ja niiden luomat omat rakenteet hiippakuntien alueilla ovat läpi vuosisatojen olleet kritiikin tai kiitoksen kohteina. Niin tai näin tai jotain siltä väliltä. Kyllä neokatekumenaaleilla varmaan heilläkin on oma paikkansa kirkossa. Suomi on maa, jonka alueella kirkko on ollut riippuvainen katolisten alueiden hengellisestä liikehdinnästä ja kutsumuksista niissä. Nykyään kai kaikilla liikkeillä on pula kutsumuksista. Opus Deitä tämä on koskenut ainakin jo kauan, ehkä neokatekumenaalejakin myös enemmän ja enemmän. Herra anna kutsumuksia kirkossasi!
:thinking::slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Yllättävän paljon törmäsin Espanjassa ja Ranskassa ihmisiin jotka “uskontojen uhrit”-tyyliin kertoivat huonoja kokemuksiaan useista “uusista”, alle sata tai alle 50 vuotta vanhoista ryhmittymistä.
Kokemuksia kerrottiin hengellisestä ja mentaalisesta manipulaatiosta, manipulatiivisesta ryhmäyttämisestä, Opus Dein osalta epäterveestä liiallisesta kiinnostuksesta ruumiillisen (askeesin) mortifikaation käyttöön.
Itselläni on kaksi huonoa kokemusta ryhmien toiminnasta. Toinen tapaus liittyy ranskalaisesta Communaute des Beatitudes´sistä (joka asetettiin Vatikaanin tutkintaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja psykologisesta manipulaatiosta) irtaantuneeseen ryhmään ja toinen liittyy Neokatekumenaaleihin. Molemmissa tapauksissa pyysin apua hiippakunnan edustajalta.

Opus Dei, niin kuin moni muukin uusi ryhmä on saanut paljon julkista kritiikkiä, siihen liitetään eri medioissa julki tuoduissa kritiikeissä elitismi eli intensiivinen rekrytointi valtaa ja rahaa käyttävien henkilöiden keskuudessa, machismi eli epäterveen korostettu eri sukupuolien pitäminen erillään retriiteissä tai muissa kirkollisisissa tilanteissa ja epäterve luokkayhteiskunnan ylläpitäminen Opus Dein asuintaloissa. Viimeksi Ranskassa nainen haastoi Opus Dein oikeuteen tultuaan psykologisesti manipuloiduksi ja pidetyksi sen avulla kuuliaisena jäsenenä ja työntekijänä (numeraariassistentti). Juttu päättyi lehtijuttujen mukaan naisen eduksi ainakin hänet työllistäneelle organisaatiolle määrättyihin sakkorangaistuksiin, mutta tästä tapauksesta minulla ei ole omaa tietoa, vain julkisuuteen tullut tieto.

Ongelmaksi uusissa ryhmittymissä muodostuu monesti myös se että ripittäytymiset ohjataan tehtäväksi ainoastaan ryhmien omille papeille. Esimerkiksi vanhoissa sääntökunnissa on yleensä tämä järjestetty niin että voi valita kenet tahansa käytettävissä olevan papin rippi-isäkseen ja hengelliseksi ohjaajakseen.

Vaikka kirkko elää ja toimii myös sen piirissä syntyneissä ryhmissä, itse kehotan kaikkia suhtautumaan kaikenlaiseen ryhmätoimintaan eri tavalla kuin hiippakuntien toimintaan. Mikään kirkollinen ryhmä ei ole sama asia kuin Kirkko itse.

Se on surullista, jos on tullut itse kaltoinkohdelluksi uskonnollisessa ympäristössään ja joutunut useammankin kerran hakemaan apua. Toisaalta on hyvä, että tulee kuulluksi ja saa apua. (Saithan apua?) Se ei ole aina välttämättä niin. Itselläni ei ole kirkossa mitään mainittavia huonoja kokemuksia. Mitä nyt ihmiset ovat ihmisiä myös kirkossa ja joskus sitten näkee kaikenlaista. Mutta rukoillen eteenpäin!

Minua kiinnostaisi tietää mitä tarkoitat tarkemmin sillä että ryhmätoimintaan osallistumiseen pitää suhtautua eri tavalla kuin kuin hiippakunnan toimintaan?

Olen saanut hiippakunnalta tukea ja apua kun olen sitä tarvinnut.

Näillä “uusilla” ryhmillä on monissa tapauksissa uusia jäseniä ryhmäyttäessään tapana liiallisesti korostaa kirkon ja ryhmän samuutta, eli Kirkosta on aivan relevanttia puhua että jos kieltää kirkon uskon voi olla että tekee vastoin Jumalan tahtoa ja helvettiin meno on edessä, mutta mikään kirkollinen ryhmittymä ei kuitenkaan ole samantasoinen organisaatio, mistään ryhmästä lähteminen ei voi rinnastua uskosta ja Kirkosta luopumiseen. On ikävä kokemus joutua kokemaan manipulatiivista ryhmäyttämistä jossa vedotaan siihen että ryhmästä lähteminen on Jumalaa vastaan rikkomista.

Tällaisella käyttäytymisellä on mielestäni juuret siinä, että lupaukset antanut munkki tai nunna teologisten käsitysten mukaan todella jollain tasolla rikkoo Jumalan tahtoa vastaan, mutta mielestäni mikään ryhmittymä, kirkon lisäksi, ei voi itse julistaa että siitä lähteminen on Jumalan tahdon vastaista. Eikä varsinkaan näin voi toimia jos sääntökunnan asemaa kirkossa tavoittelevaan yhteisöön tullut henkilö ei ole vielä edes antanut minkäänlaisia kirkollisia lupauksia ryhmään kuulumisestaan. Uusissa ryhmissä tuntuu unohtuvan helposti, että se on kirkko joka todistaa ja siunaa uuden jäsenen liittymisen sääntökuntaan rinnastuvaan ryhmään eikä ryhmä itse. Muissa, vapaammissa, maallikko-osallistumiseen perustuvissa ryhmissä vielä vähemmän on mitään perusteita kiristää ryhmän jättävää henkilöä Jumalan tahdon vastaisuudella. Tällainen käytös on totta kai tuttua monista yhteyksistä, esim. Jehovan todistajat, lestadiolaiset jne. Sitä tapahtuu myös katolisen kirkon ryhmissä, valitettavasti.

Kuuliaisuuden ymmärtämisessä on myös “uusissa” ryhmissä usein menty äärimmäisyyksiin. Varmasti näin on tapahtunut myös menneinä aikoina monissakin luostareissa ja sääntökunnissa, onhan meillä hurskaita tarinoita munkeista ja nunnista jotka kuuliaisuudesta tekivät ja teetättivät muilla kaikenlaista erikoista.
Kuuliaisuuden ylikorostamisen ja psykologisen manipulaation yhdistelmä tekee rumaa jälkeä.
Esimerkiksi mainitussa Beatitudes -yhteisössä oli käytössä kristillis-psykologinen eheytymismenetelmä, jossa ensin osoitettiin jäsenen sisäinen rikkinäisyys vähintäänkin kyseenalaisilla menetelmillä ja sen jälkeen kuuliaisuuteen vedoten osoitettiin miten toimimalla henkilö voi vapautua ja eheytyä. Tällaisen kohteeksi olen minäkin kerran joutunut. Tähän kun yhdistetään se, että ripittäytyminen ohjataan tekemään ainoastaan ryhmään kuuluville papeille, sisäsiittoinen epäterve rakenne alkaa muodostua.

Eli Kirkko on Kristuksen ruumis joka parantaa jakamalla jäseniinsä ja ympärilleen armovoimia, mikään yksittäinen ryhmittymä ilman kuulumista Kirkkoon ei sitä voi olla.

1 tykkäys

Niinpä… Yksityinen ryhmittymä voi alkaa kuvitella olevansa oikeammassa kuin Kirkko; itse asiassa kuvitella olevansa Kirkko…:thinking:

Lisäyksenä edellisiin, Opus Dei on usein yhdistetty väitettyyn äärioikeiston soluttautumiseen kirkossa ja kirkon hyväksikäyttöön poliittisten agendojen toteutumiseksi.

Ja tämä näkyy monissa uusissa ryhmissä aika räikeästikin.
Mielestäni se näkyy siinä että omia jäseniä, ja varsinkin jos elossa on perustajajäseniä, pidetään tärkeimpänä auktoriteettina niin uskonasioissa kuin elämäntapakysymyksissä. Kun kerran on saatu kirkon hyväksyntä, pidetään usein normina että tärkeimmät opetusdokumentit tulevat oman ryhmän sisältä, koska “kirkkohan on hyväksynyt sen kaiken”. Asiahan ei mene niin, että jos joku ryhmä on hyväksytty sääntökunnaksi tai siihen rinnastuvaksi ryhmäksi tai maallikkojärjestöksi, kaikki sen piirissä syntyvä opetus olisi automaattisesti kirkon hyväksymää. Jokainen asia katsotaan omana asianaan.

Minulla on se kokemus että kun asuin puolitoista vuotta ns. “vanhan” sääntökunnan luostarissa, pidimme kyllä aktiivisesti yhteyttä sisarluostarien ja luostarifederaation johtajaksi valitun nunnan kanssa. Kirjeitä vaihdeltiin ja johtajan kirjeitä luettiin yhteisesti. Kuitenkin painoarvoltaan suurimpana opetuksena ja opetuksena johon käytettiin eniten aikaa, oli vanhassa sääntökunnassa paavin audienssipuheet ja ensyklikat, oman hiippakunnan piispan käynnit, messut ja saarnat, sekä oman kappalaisen hengellinen ohjaus ja saarnat. Oman jäsenistön opetuksella ja keskustelulla on painoarvoa siinä miten luostari- ja rukouselämää ohjataan ryhmässä ja minkälaisia kokoontumisia ryhmä järjestää keskenään. Tosin neokatekumenaalit venyttävät kirkon käytäntöjä tässä. He kun pitäisivät tärkeänä että viikottainen messu olisi sunnuntain sijasta lauantai-iltaisin.

Miesten sääntökunnissa voi koitua kiusaukseksi että omien pappien mielipiteitä pidetään oikeampina kuin muiden pappien.
Itse toivon kaikilta ryhmiltä selkeää alisteisuutta koko kirkolle. Tämän vuoksi minusta ortodoksien luostarijärjestys on ehkä vähän terveemmällä pohjalla kuin katolisen kirkon monenkirjava joukko erilaisia jopa “omaa agendaa” ajavia ryhmiä.

Kuten sanoin toisaalla: Aina, kun on joku asia, mikä ei ole ihan heti selvä, että mistä siinä on kyse, niin kannattaa alkaa haravoida tietoa puolesta ja vastaan. Sitten tehdä arvioita siitä, että mitä mahdollisia teorioita on olemassa kyseisen ilmiön olemuksesta.

Nämä oli sattumalta yhdessä paikassa yhdessä keskustelussa, jonka aihe oli jokin aivan muu, mutta suunnilleen sanovat ilmiöstä saman asian:

Pope: The Neocatechumenal Way Is a ‘Special Gift of the Holy Spirit’ by Marian Horvat

SSPXAsia.com: Neo-Catechumenal Way: Jul-Aug 1999 Newsletter

En usko, että nämä artikkelit, tai yksikään näistä, menee kovin pahasti ohi siitä, että mistä siinä on todellisuudessa kyse. Kaikkien näiden ilmiöiden kanssa ei ole hirveän vaikeaa lähteä siitä, että muodostaa jotain omia kysymyksiä aiheesta. Monet kysymyksistä tulevat vastaan ihan elävästä arjesta. Kuten se, että miksi NCW:n liturgia ja kokoontumiset ovat seurakuntasalissa, eikä edes liturgia esimerkiksi kirkossa? Hehän eivät edes puhu messusta. Tämäkin jää huomaamatta jos asian laittaa vain jonkin “yleisen erikoisuuden” piikkiin.

Sellaisenaan se vaikuttaa aivan vapaavalintaiselta asialta, jos ei sen suuremmin tiedä taustoja. Siitä ei heti ala ajatella, että kyse olisi eri teologiasta. Toinen on, että ottaa yksinkertaisesti jotain itselle tuttuja ja itselle rakkaita asioita koko kirkon opetuksessa ja lähtee kyselemään, että miten tämä on teillä? Onko teillä tätä? Miksi ei ole?

Jos siinä vaiheessa saa vain vetoomuksia erilaisuuteen—että mitä ikinä se on, niin siihen on olemassa vapaus—tai savuverhoja (että “sinä et voi nyt ymmärtää tätä”) tai ihan vaan hiekkaa silmille (että “sinulla ei ole varaa eikä oikeutta arvioida tätä”), niin on kaksi vaihtoehtoa: Joko asia todella on sillä tavalla. Tai sitten on koira haudattuna.

Joka tapauksessa tuollainen vastaus vetoaa siihen, että asialla on sellainen sisältö, mitä a) ei ole mielekästä ja siksi mahdollista arvioida, b) kukaan ei tiedollisesti kykene arvioimaan tai c) kenelläkään ei ole juridista tai moraalista oikeutta arvioida. Noiden artikkelien perusteella kaikki nuo väitteet tai vetoomukset näyttävät olevan selvästi huuhaata. Ainoa, mikä jää pystyyn, on kyselijän juridinen oikeus tai mahdollisuus tehdä asialle mitään.

Yksi vaihtoehto on tosiaan se, että ottaa NCW:n ja kaiken muunkin ihan vaan sellaisena kuin se on; suhtautuu asioihin sillä tavalla, että ei ole mikään tarkoituskaan oppia tai ymmärtää mitään. Elämä on pelkkä trippi, täynnä keskenään yhtä arvokkaita ilmiöitä. Toinen sitten se, että joskus todellisuus on sen laatuinen, että sitä ei välttämättä edes haluaisi tietää.

1 tykkäys

Itse näen hyvänä käytännön tapana suhtautua noihin niin, että kirkko ajan myötä ratkaisee niiden oikeutuksen. Mikäli sitoutuu johonkin, niin siihen on silloin sitoutunut ja koska Neokatekumenaalinen tie tai Opus Dei eivät ole mitenkään välttämättömiä sille, että elää, tai pyrkii elämään, täyttä katolista elämää niihin liittymisessä pitäisi käyttää suurta harkintaa ja tietysti niistä - ainakin jos mitään sitovia lupauksia ei ole annettu - pitää olla vapaa tie ulos menettämättä edes hetkeksi täyttä yhteyttä kirkkoon.

Yleisellä tasolla niitä voi olla ajattelematta kokonaan ja pitää heitä papistoa lukuunottamatta aivan tavallisina maallikoina siinä missä keitä tahansa muitakin. Esimerkiksi Opus Dein tuottamaa kirjallista aineisto voi lukea piittaamatta ollenkaan siitä, että se tulee Opus Deiltä. Jos näitä erilaisia yhteisöjä ryhtyy julkisesti vertailemaan laadullisesti ja kiinnittämään heidän sanomisensa juuri kyseiseen yhteisöön yleisen katolisen opin sijaan syntyy aina jonkinlainen eripuran siemen, josta voi kasvaa mitä vain hallitsematonta, jolloin ehkä järkevin tapa suhtautua on juuri tuo “olla haluamatta tietää”, ellei tunne mitään kutsumusta liittyä niihin.

Tällainen suhtautuminen ei kuitenkaan saa olla pelkästää sitä, että pitäisi kaikkia ilmiöitä yhtä arvokkaina. Se vain rajaa suhtautumista niihin asioihin, joista tietää ja jotka kokee ja pitää suhteen etäisenä niihin, joista ei tiedä. Ja tämä siis käytännön suhtautumisena ilmiöihin kirkon sisällä, yleisellä tasolla on tietenkin aina hyvä pohtia onko joku toiminta oikeaoppista vaiko ei.

1 tykkäys

Jos niiden ajattelu on pielessä, tai kun se on, tai sen verran kuin se on, niin ne kuitenkin kaiken aikaa toimivat aktiivisesti sen ajattelunsa levittämiseksi. Samalla ne muotoilevat itsensä kanssa tekemisiin tulevia henkilöitä sen ajattelun, sen korostuksien ja siitä puuttuvien asioiden mukaiseksi. Ne eivät myöskään ole marginaalinen ilmiö, vaan ne vievät aikaa, tilaa ja osallistujia “normaalilta” toiminnalta.

Tässä on sellainen ongelma, että kun henkilö “saadaan kiinnostumaan Katolisesta kirkosta” tai joku itse “kiinnostuu Katolisesta kirkosta”, niin puolet ajasta se tarkoittaa, että hänet saadaan kiinnostumaan NCW:stä tai hän itse sattuu tulemaan NCW:n juttuihin. Tiedän ehkä yhtä paljon tällaisia henkilöitä kuin niitä, jotka ovat kiinnostuneet vain Katolisesta kirkosta ja uskosta sinänsä.

On myös tullut aivan avoimesti esille sellaisia käsityksiä, niin opista kuin kirkon olemuksesta kuin pelastuksesta kuin ekumeniasta, että niissä Katolinen kirkko on käytännössä yksi protestanttinen kirkkokunta lisää. Joiltain henkilöiltä on kokonaan puuttunut ymmärrys ja kiinnostus kaikkea leimallisesti tai historiallisesti katolista ajattelua tai elämää kohtaan.

En ole itse enää niin innokas, että tekisin jonkin asian vastustamisesta mitään pysyvää harrastusta. Yleensä otan selvää asioista ja haen näkökulmia niihin silloin kun ne ovat minulle uusia. Tai kun ne jostain syystä tulevat vastaan elävässä elämässä. Joten näissä on aina se arvuuttelu sen välillä, että onko yksi henkilö sellainen, että hän on jäänyt jumiin tuulimyllyjä vastaan taistelemaan, vai toinen henkilö sellainen, että hän haluaa laittaa pään pensaaseen, koska totuus ei kiinnosta häntä ja kaikkien kaverina oleminen on paljon tärkeämpää. En vastaa tällä sinulle, mutta harvinainen tuo kuvailemani asetelma ei missään tapauksessa ole.

Sitäkin käy, että vaikka olisi kirkon tradition ja sen parhaiten tietävien opettajien ajattelusta muodostanut omat käsityksensä, niin joku sanoo, että siinä on “poteroitumisen vaara” ja että ollaan “ensisilmäyksen” perusteella ja “oman ymmärryksen” varassa liikkeellä ja vaarassa sortua “pelkkään valittamiseen” tai että motiivina on “paremmuuden” ja “erikoisuuden” tavoittelu ja “muiden yläpuolelle asettuminen”. Raamattu on täynnä kummallisia poteroitujia Mooseksesta ja profeetoista alkaen, joille ei vaan kelvannut sama muoti kuin muillekin.

Siinä on silmiinpistävää, että tradition mukaan uskossa on kyse ihmisen ojentautumisesta itsestä ulospäin, kohti pyhää ja kohti Jumalaa. Kun taas modernismin mukaan, johon kuuluu immanentismi yhtenä piirteenä, kaikessa totuudessa on aina kyse ensin ihmisestä itsestään uniikkina ja partikulaarina lumihiutaleena yksilönä. Eli on merkityksetöntä, onko jokin asia totta sinänsä—se mahdollisuus saatetaan jopa kiistää—koska aina ensin on oltava kyse siitä, onko asia totta kyseiselle yksilölle.

Siksi ei ole ihmeellistä, että jos joku immanentistisesti ajatteleva henkilö ottaa kantaa toiseen henkilöön, joka ei ole immanentisti, niin tämä immanentisti olettaa, että toisenkin henkilön toiminnassa on kyse yksistään siitä, mikä juuri hänelle on totta. Silloin immanentistille on totta niin moni kiva ja rauhallinen asia, kun taas toisen sisin näyttää resonoivan vain kaikenlaisen väärän, pahan tai kielteisen kanssa. “Miksi sinä keskityt siihen, että jokin on sinulle väärin tai harhaa? Pääset paljon vähemmällä kun keskityt siihen, mikä on kivaa ja aurinkoista.”

Vastaus tähän on, että kun vapautuu vääristä käsityksistä, niin oikeat käsitykset terävöityvät ja niille tulee ajattelussa enemmän tilaa. Olen lähtenyt niin vääristä käsityksistä liikkeelle, että ideoiden ja niiden taustojen seulomisesta on tullut asia, mitä ei yksinkertaisesti voi olla tekemättä.

Minusta tuli katolilainen siksi, että Hartin The Beauty sisälsi parhaan mahdollisen ellei lopulta ainoan todellisen lääkkeen koko immanentismin ongelmaan. Minusta ei olisi koskaan tullut katolilaista jos olisin ensin katsonut käytännön toteutusta—joka alkaa olla joissain paikoissa maailman parasta immanentismia. Ne viidesläiset, emergentit ja evankeliset piirit, mitkä olen nyt alkanut jo unohtaa, eivät pääse lähellekään.

Jos on vain vähän selvää oppia, niin voi elätellä vähäistä erehdystä. Mutta jos on selkeä opetus olemassa, niin siitä pääsee irti vain todella tukevan emävaleen voimalla.

Minulla on vieläkin kesken Redemptor Hominis. Huomaan ne yleiset toteamukset tästäkin, että modernististen paavien kiertokirjeet ovat pitkiä ja epämääräisiä. Mutta niillä on silti substanssi. Wojtylasta kerrotaan monta tarinaa, mutta keskimäärin näyttää kuitenkin pitävän paikkansa, että hänen papiksi opiskelemaan lähtemisensä on teosofisen ajattelun inspiroima. RH on hänen ensimmäinen kiertokirjeensä. Tapana on käsittääkseni, että uusi paavi esittää sellaisessa vähän kuin oman paaviutensa ohjelmajulistuksen. Jos tuota tekstiä ei ajattele katolilaisen, eikä edes kristityn, vaan teosofin kirjoittamana, niin se on erittäin selkeä.

Yleensä ongelma tulee kahta kautta. Toinen on se, että jotain korostetaan niin paljon, että ollaan täysin ylösalaisessa maailmassa. Jos luen RH:ta siinä valossa, että kaikkeuden ihmeellisin, mystisin ja palvottavin olento on ihminen, mutta Jumala on hyvä, koska Jumalakin palvoo ihmistä, niin mikään siinä ei töki vastaan. Jos taas väkisin haluan nähdä siinä historiallisen kristinuskon käsityksen luomisesta, lankeemuksesta ja lunastuksesta, niin se vaikuttaa vain korostavan absurdin paljon jotain hyvin pientä näkökulmaa. Toisin sanoen sitä, että inkarnaatio on jollain tavalla suuri arvonanto (tai “arvon vahvistaminen”) ihmistä kohtaan. Joten konfliktia kaikin keinoin välttelevä henkilö saattaa vain tyytyä kohauttamaan olkapäitään. Ja liittymään kuoroon kun Johannes Paavali II:ta juhlitaan jossain uskon suurmiehenä. Hyvän diilin hän teki ihmiskunnan kanssa: “Minä palvon teitä, te palvotte minua.”

Enemmistölle RH on kuitenkin ihan totta, mutta mystisellä ja jännällä tavalla korostettu. Ja olisi pikkumaista alkaa kränätä “pelkistä painotuksista”. Itse olen halunnut puolet elämästäni päästä kauas RH:n tapaisesta ajattelusta. Joten en lue sitä muusta syystä kuin siksi, että en olisi arvailujen varassa ja voisin kohtuudella ajatella tietäväni sen, mistä puhun.

Toinen on se, että jotain jätetään pois.

Helpoiten jätetään pois se, että uskossa tai suhteessa Jumalaan olisi tarpeellista tehdä uhrauksia, nähdä vaivaa tai kärsiä menetyksiä. Siis vaivaa saa nähdä. Sitä ei kukaan kiistä. Mutta kaikki on nimenomaan vapaaehtoista. Ei vapaaehtoista pakollisen vastakohtana, esimerkiksi pelastuksen kannalta. Vaan vapaaehtoista siinä mielessä, että asioiden merkitys on riippuvainen yksilöstä. Jos minä en koe, että ruusukon rukoileminen merkitsee minulle mitään, niin silloin sillä ei voi olla, minun näkökulmastani, mitään objektiivista merkitystä. Etenkin jos jollekin toiselle ruusukko on tehokkain mahdollinen hengellinen ase, niin “se on hänen mielipiteensä”.

Muistaakseni yksi Fátimassa sanottu asia oli, että Jumalan armo aiheuttaa useamman ihmisen joutumisen kadotukseen kuin Jumalan laki. Tietenkin siksi, että kumpi näistä paremmin ja kumpi huonommin motivoi etsimään pelastusta? En usko, että kyseessä on sattuma, koska sekä noiden NCW:tä koskevien tekstien mukaan, että tietämieni toimintaan osallistuvien ajattelussa, uhraaminen ja uhrautuminen ovat—suhteessa Jumalaan—jotain vanhentunutta, ellei peräti historiallinen väärinkäsitys.

Sen tilalla on tietenkin ajatus sosiaalisesta uhrautumisesta. Ei saa olla liian opillinen juuri siksi, että se haittaa ja harmittaa muita ihmisiä. Se vie pois tästä jaetun ihmisyyden käsittämisestä, mitä myös paavi Johannes Paavali II runsaasti alleviivaa. Jaettu ihmisyys siis edellyttää meiltä juuri ekumeniaa, inklusiivisuutta ja sosiaalisen hyvän tekemistä, kutsuvan käden ojentamista uudelleen ja uudelleen.

Joillain on ollut risti ilman ylösnousemusta. Siinä Jumala kuolee ristillä siksi, että ihmiskunta voisi jäädä rauhaan omaan vapauteensa. Pelastuksen esteenä oli vain Jumalan viha. Nyt, kun se saattoi kohdistua Kristukseen, se on kulutettu loppuun ja jokainen halukas voi pelastua vain pelastusta toivomalla tai siitä sisäisesti vakuuttumalla. Sen kanssa kuuluu yhteen ylösnousemus ilman ristiä. Siinä uusi luomakunta ei perustu siihen, että ihminen kasvaa Jumalan yhteyteen, vaan siihen, että ihminen kasvaa ihmiskunnan yhteyteen. Ubuntu. Me teemme toisistamme sen, mitä olemme. Evankeliumi Barackin mukaan: Me olemme ne, keitä me olemme odottaneet.

Tähän liittyy ehkä myös P. T. de Chardinin ajatus kosmisesta kristuksesta siten, että ensin Jeesus kuolee, mutta sitten ihmiskunta nousee ylös kollektiivisena kristuksena. Koska jos tietty yksilö nimeltä Jeesus Kristus nousisi ylös ja tulisi kaiken pääksi, siis etenkin kirkon juridiseksi pääksi, edelleen yksilönä säilyen, niin silloin me emme voisi olla kollektiivisesti kristus. Sen sijaan joutuisimme kukin säilymään yksilöinä ja kantamaan ristimme yksilöinä. Silloin meidän ylösnousemuksemme olisi jatkumo sille omalle ristin kantamiselle. Silloin kummasta tahansa kieltäytyminen olisi molemmista kieltäytymistä.

Ympyrä pitää saada myös kiinni.

Gaudium et Spes on yksi Vatikaani II:n neljästä konstituutiosta. Minulta on se vielä enimmäkseen lukematta. Mutta viitteiden mukaan Johannes Paavali II lainaa sitä Redemptor Hominiksessa kolmetoista kertaa. Ja ne kohdat, mitä olen siitä jo nähnyt, sijoittavat sen suunnilleen samaan kategoriaan. Gaudium et Spesin keskeinen laatija on ollut Escrivá. Hominis on genetiivin yksikkö, eli ensyklikaalin nimi on “Ihmisen pelastaja”. Siis ihmisen, kollektiivisesti, käsitteenä, teosofisessa mielessä. Redemptor Hominum olisi vastaava monikko, “Ihmisten pelastaja”, kristinuskon merkityksessä.

1Tim. 3:14 Vaikka toivon pian pääseväni sinun tykösi, kirjoitan sinulle tämän, 15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.

Yksi jo lukemani kohta Gaudiumissa puhuu ihmisen mysteeristä. Tässä on tapahtunut yksinkertainen vaihto, jossa tradition ja uskon talletuksen, ynnä sitä välittävän hierarkian tilalle on tullut ajatus maallikoista. Nyt maallikoiden tunteet, tarpeet, mentaliteetti ja vakaumus toimii emergentillä tavalla totuuden perustana. Eli totuus nousee maallikoista ja hierarkian tehtävä on ottaa kuunteleva asenne.

Jos joku kohtaa seurakunnassa homoseksuaalia, abortin tekijää, avionrikkojaa tai mitä vain, niin tässä uudessa ajattelussa syntiä kohtaan pitää olla huomaavainen ja se pitää olla tarjotun opetuksen lähtökohta. Samalla tavalla kaikille ihmisille pitää tarjota vain sellaista teologiaa, mistä he todennäköisesti pitävät.

Tämän logiikan mukaan ei ole sellaista totuutta, jonka valossa kenenkään tulisi tarkastella NCW:n opetuksia ja korostuksia. NCW on liike, joka koostuu ihmisistä, ja sillä tavalla sen sisällä nousee sen jäsenten keskuudesta sille ominainen versio totuudesta.

Minulla ei tässä oikeastaan ole muuta pointtia kuin syyn pohtiminen kritiikin puuttumiselle aloitusviestin viittaamasta blogitekstistä. Etenkin kun sen sisältöä vertaa edelliseen viestiini löytämiini artikkeleihin. Kysehän siinä voi olla pelkästä kohteliaisuudesta. Tai sitten tietämättömyydestä. Tai sitten nämä kaikki tässä mainitut veijarit ovat enemmän tai vähemmän kanssamatkustajia toisilleen. Yhdistävänä tekijänä joku usko johonkin ihmisyyteen sinänsä kuuluvaan uskonnolliseen tietoisuuteen.

Motiivinani on lähinnä se, että kun minulla on tietty käsitys siitä, mikä on katolinen oppi ja traditio, niin olisi kiva tietää, että missä siitä voi vapaasti ja vakavasti puhua. Ilman, että sitä pidetään erikoisuuden tavoitteluna tai turhana synkistelynä tai siihen uskovaa pikkuisen omituisena ja hölmönä. En kritisoi tällä tätä foorumia, vaan eräitä muualla käymiäni keskusteluja.

Kirkon traditio sanoo paljon negatiivisia asioita kaikenlaisista opeista ja aatteista. Yksi leimallinen piirre tälle uudelle ajattelulle tuntuu olevan ainakin juuri tuo, että kieltäydytään ottamaan mitään negatiivista kantaa mihinkään.

2 tykkäystä

En ole lukenut Redemptor Hominista, joten en osaa siitä sanoa. Gaudium et Spes pitäisi varmaan lukea uudestaan. Se ei kuitenkaan ole dogmaattinen konstituutio,

Vatikaanin toisesta kirkolliskokouksesta on vaikea sanoa mitään siinä mielessä oliko se virheliike vaiko ei. Tietyssä mielessä ongelmallista pitää kirkolliskokous, joka ei tuota yhtään uutta opillista tuomiota mihinkään suuntaan, tai yhtään uutta dogmia. Se on kuitenkin tapahtunut. Sen jälkeiset paavit ovat aika hyvin opillisella tasolla padonneet sen omituisen asian mitä pidettiin kokouksen henkenä ja joka vaikutti olevan täysin irrallaan itse kokouksen tuottamista teksteistä. Paul VI kirjoitti Humanae Vitaen, Johannes Paavali II Veritatis Splendorin ja Fides et Ration ja hänen aikanaan toimitettiin Katolisen kirkon katekismus. Nuo kaikki omalla tavallaan iskivät siihen ajatteluun, että asiat olisivat niin kuin ne itsestä tuntuvat olevan.

Itse ne ole kuullut tuollaista arvostelua erikoisuuden tavoittelusta ja synkistelystä kuin paavimme Franciscuksen suusta, kun hän varoittaa liiasta opillisesta, kurinomaisesta jähmettyneisyydestä, minkä sinänsä on outoa, koska ongelma ainakin Euroopassa vaikuttaa olevan liiallista opillista löysäläisyyttä.

En tiedä. Itse ajattelen niin, että immanentti ajattelu on jo tuomittu, samoin modernismi 1800-luvun lopulla. Modernismi vain lakkasi sellaisenaan olemasta ja hajosi kaikenlaisiksi omituisiksi postmoderneiksi kyhäelmiksi, joita nykyään kai yleisesti nimitetään relativismiksi. Yleensäkin voi olla niin, että nykyisiä ajatusharhoja vastaan voi olla huomattavasti vaikeampaa taistella selkeällä tavalla, kuin ennen oli esimerkiksi vielä modernismia vastaan, koska tuolloin modernismi vielä itse pyrki olemaan selkeä ja rationaalinen filosofinen kokonaisuus. Näkisin kuitenkin niin, että nuo vanhat tuomiot ovat edelleen voimassa tai ainakin käytettävissä sen kehyksen luomiseen minkä sisältä nykyisiä harhoja olisi käsiteltävä.

Ekumenia on tietysti yliarvostettua. Katolinen ja ortodoksinen kirkko voivat saavuttaa täyden yhteyden, mutta muiden on sitten vain liityttävä siihen. Kirkon sisällä kiinnostaa SSPX:n asema. En ymmärrä miten siitä voisi tulla personaaliprelatuuri, koska siinä ei tietenkään tulisi olemaan Opus Dein kaltaisia maallikkojäseniä, vaan maallikot olisivat ihan vain seurakuntalaisia, mutta muuten kyllä odotan sen täyttä yhteyttä kirkon kanssa. Odotan myös melkeinpä päivittäin sitä milloin paavi sanoo lopettaneensa jesuiitat. Sehän olisi mitä ekumeenisin teko ja varmasti hyväksi kirkolle.

Miksipä jesuiitat pitäisi lopettaa?!?:flushed: Ja mikä sääntökunta sitten seuraavaksi, jos lopettamisen tielle lähdetään…

1 tykkäys

Koska se on ainoa suoraan paavin alainen sääntökunta, eli täysin epäsynodaalinen.

Aloitin lukemaan sitä. Englanniksi, Vatikaanin sivuilta. Olen neljänteen kohtaan päässyt. Tähän mennessä olen huomannut, että JPII kuluttaa valtavasti palstatilaa pelkkään kaunopuheisuuteen. Neljännestä kohdasta:

In their efforts on behalf of humanity, in fidelity to their mission, they have confirmed, supported and consoled. With the guarantee of assistance from the Spirit of truth they have contributed to a better understanding of moral demands in the areas of human sexuality, the family, and social, economic and political life. In the tradition of the Church and in the history of humanity, their teaching represents a constant deepening of knowledge with regard to morality.

Minulle tuli, viimeksi kun lueskelin Vatikaani II:n tekstejä, aivan vastustamaton halu kuunnella ja laulaa Neuvostoliiton kansallislaulua. Johtuu siitä, että se on samanlaista oman projektin erinomaisuuden julistamista. Eli kirjeellä ei niinkään ole varsinaista sisältöä, tai se jää sivuosaan, ja sen varsinaiseksi viestiksi tulee se, miten ihmeellistä työtä me kaikki täällä teemmekään ja miten hienoja tyyppejä me kaikki olemme.

Kokosin tähän vähän irtonaisia huomioita, valituksen aiheita, teorian hahmotelmia ja puolivalmiita ajatuksia.

Toinen, mitä Vatikaan II:n ja sen jälkeisten paavien teksteissä usein esiintyy, on eräänlainen kriisin tunnelman kehittely ja ylläpitäminen. Tämä on sellainen pieni aivopesemisen tapa, koska sillä lukija yrittää innokkaasti löytää, että mikä sen kriisin ratkaisee tai mikä on kirkon vastaus siihen. Ja vastaus näyttää olevan hyvin pitkään se, että “luota meihin, me ollaan ihmeellisiä, me hoidetaan homma”. Tai sitten sillä yritetään esittää, että kaikki muuttuu, mikään ei ole pysyvää ja että kirkko vähän kuin ui siinä kaikessa mukana tai surffaa sen muutoksen aalloilla.

Tai että koska nyt on kriisi, niin mikä tahansa vastaus tässä, minkä annamme, on siihen perusteltu. Jos haluaa tehdä jotain hämärää, niin siihen auttaa aina parhaiten joko tekaistu tai itse aiheutettu kriisi, joka “pakottaa antamaan vastauksen”.

Kolmas on tietenkin, että esimerkiksi jehovantodistajat eivät enää sano suoraan keitä ovat, vaan lähtevät puhumaan huonoista uutisista ja hyvistä uutisista. Tai jostain muusta, millä kuuntelija yritetään saada ottamaan sellainen positio, että häntä jännittää, häntä kiinnostaa, hän tuli uteliaaksi, hän haluaa kuulla.

Sanon sinulle nyt maailman ihmeellisimmän asian: Hauki on kala.

Tai oikeastaan se temppu menee, että olen valmistelemassa maailman ihmeellisintä asiaa tässä taustalla. Voin kertoa nyt jotain vähän, mutta myöhemmin voin kertoa varmasti enemmän. Olen saanut vihjeitä siitä, että hauki ei välttämättä olisi aivan sataa prosenttia kala. Ja hyväntahtoinen kuuntelija jää tietenkin odottamaan.

Sitä enemmän vielä, mitä mahdottomampi avoimeksi jäänyt asia on käsitteellisesti. Jos hauki ei kerran ole täysin kala, niin mitä ihmettä muuta se sitten voisi olla? Onko tässä kyseessä joku uusi hauen tai kalan määritelmä?

Oikeastaan siinä on kyse tuosta, että kuuntelija huijataan investoimaan aikaa ja ajatusta viestin ottamiseen vastaan. Joten sitten, kun viesti ei avarrakaan mitään, niin kuuntelija tai lukija haluaa oikeuttaa investointinsa ja tulkita kuulemansa parhain päin. Siis siten, että hän todella kuuli jotain ihmeellistä, tärkeää tai selkeää.

Neljäs on Barack Obaman käyttämänä parhaiten tunnettu aivopesemisen tapa. Eli henkilö nostaa uskottavuuttaan sillä, että sanoo ensin asioita, jotka kuulija voi aivan omakohtaisesti todeta paikkansa pitäviksi. Minä seison täällä edessä. Me olemme kaikki saapuneet tänne kuulemaan jotain hyvin tärkeää. Olemme nyt paikalla ja tilaisuus on alkanut. Kohta minä aion sanoa jotain. On mahtavaa olla täällä. Edessämme aukeaa yhteinen, ihmeellinen tulevaisuus. Voimme kokea jännityksen tiivistyvän. Näen teidät kaikki suurena joukkona edessäni. Tämä suuri tila on niin hienosti valaistu.

Viides on jatkuva, jopa liioiteltu ylisanojen ja kuvailevien sanojen käyttö. Joka on osa tuota numero kahta. Eli sen alleviivaamista, miten tärkeästä ja keskeisestä sanomasta on kyse. Ja miten kriisi, johon nyt tartumme, tapahtuu kaiken aikaa, kuin vinolla ikkunalaudalla valumaan lähtenyt kukkaruukku. Aiheuttaa suurta jännitystä, että vaikuttaako intensiivinen yrityksemme sankarillisesti siepata se kiinni sen epävarmaan kohtaloon ennen kuin se katastrofaalisesti särkyy.

Kuudes huomio on se, mitä kaiken aikaa tiesin jo odottaa. Veritatis Splendor puhuu Kristuksesta sinänsä tai Kristuksen ja ihmisen suhteesta jonkinlaisena totuuden lähteenä. Olennaista näissä Vatikaani II:n ja sen jälkeisissä teksteissä on, että ne ovat valtavan pitkiä, mutta onnistuvat sanomaan murto-osan asioita verrattuna siihen, mitä niiden edeltäjät.

Yksi osa tätä, että ne sanovat niin vähän on se, että kun kaikki kriisien kehittely, itsen kehuminen, ylisanojen viljeleminen, lukijan koukuttaminen ja ilmiselvästi tosien asioiden sanominen karsitaan, niin jäljelle jää joukko kryptisiä ja monitulkintaisia avainkäsitteitä. Eli nämä tekstit ovat arvottomia jos siksi, koska lukijan pitää, saadakseen niistä kannanotto minkään hyvän, oikean tai toden puolesta, sijoittaa se hyvä, oikea ja tosi siihen omana tulkintanaan.

Seitsemäs liittyy edelliseen siten, että koska teksti jättää avainkäsitteet leijumaan ilmaan, on siihen mahdollista sijoittaa myös aivan muu merkitys tai sisältö kuin se, minkä kristitty siitä löytää. Teksti ei ole totuutta, eikä se sisällä totuutta, vaan totuus pitää kaivella siitä jonkinlaisen arkeologian tyylisesti. Eritoten kaikki se, mitä joku oikeasti käsittää kirkon traditiolla, saa osakseen lähinnä tällaisia hämäriä viittauksia.

Kahdeksas on, että kun teksti toteaa ongelman, vaikka luonnonlain hylkääminen, niin on edelleen avoinna, että esittääkö se myöhemmin siihen jotain vastausta tai ratkaisua. Ja siinä tapauksessa, että esittää, niin onko ratkaisu oikeasti edes jotenkin toimiva, tai muistuttaako se mitään aikaisemmin tunnettua? Vai onko se pykäläni kaksi tyylisesti vain sitä, että JPII ylistää kirkon päättäväisyyttä ja hienoja ponnistuksia ongelmaan tarttumisessa? Tämä on vähän kuin palkkaisi konsultin, joka ongelman ratkaisemisen sijaan keskittyisi ylistämään sitä, että miten hienosti hän tulee ratkaisemaan sen. Tai palkkaisit armeijan, joka ei sotisi minuuttiakaan, mutta keskittyisi ylistämään asevarastoaan. Ja sitä, miten sillä varmasti voi voittaa vihollisen ja miten upeasti se pamahtaa jos sitä joskus käyttää.

In particular, the question is asked: do the commandments of God, which are written on the human heart and are part of the Covenant, really have the capacity to clarify the daily decisions of individuals and entire societies?

Mitkä käskyt? Mikä liitto? Missä merkityksessä kirjoitettu sydämiin?

Yhdeksäs huomioni kiinnittänyt juttu, mikä välttämättä ei merkitse mitään, on tämä selostava lähestymistapa. Pius X puhuu Pascendissa modernisteista selkeänä joukkona, jolla on selkeät piirteet. Lukija opetetaan ensin tunnistamaan kritiikin kohteena oleva ajattelu ja sitten ajattelemaan itse sitä koskien, että miksi se on kritiikin kohteena. Kun taas JPII selittää, että kaikenlaisia kysymyksiä esitetään ja mielipiteitä kuullaan. Toinen on, että se vähän propagandistisesti kertoo, että tietenkin koko ihmiskunta haluaa kuulla vastauksen, minkä se aikoo esittää.

Näitä modernistien keskeisiä piirteitä ovat juuri monisanaisuus ja monitulkintaisuus, asioiden auki ja ilmaan jättäminen, kuten myös ilmiöiden ja vaikutelmien pitäminen selittävinä eikä selitettävinä asioina.

Kymmenes on joku, mitä voisi kutsua ehkä osallistavaksi monikoksi. Siis “kaikkihan me olemme” tai “kaikkihan me voimme samaistua” tai “kaikkihan me voimme tunnistaa”. Toisaalta tämä on vain versio Obamasta. Mutta toisaalta tämä ei vain suggestoi lukijalle jotain asiaa, vaan häivyttää eron hänen ja kirjoittajan väliltä.

For the young man, the question is not so much about rules to be followed, but about the full meaning of life.

Yhdestoista on se, että JPII ainakin ottaa aivan villejä vapauksia tulkita ja selittää juttuja sieltä täältä tavalla, jolla ainakaan minä en ole huomannut, että kukaan vakavasti teologiaa opiskellut tai vakavasti Raamattua tutkinut on niitä selittänyt.

Tietenkin aina koko Raamatun ja koko uskon voi vetäistä jonkin epämääräisen self-helpin ja keittiöpsykologian tasolle. Tämä on vain eri tavalla sanottuna se, että kun Vatikaani II ja eritoten JPII ovat keksineet sen “ihmisyyden mysteerin”, niin tietenkin he ovat sen yksinoikeutettuja tulkkeja. Eli kukaan ei halua tietää, joten kenellekään ei tarvitse kertoa, mitään vakavaa ja yksityiskohtaista erittelyä mistään, kun kaikki ovat vain etsimässä jotain yleisen tason elämän täyttä tarkoitusta.

This is in fact the aspiration at the heart of every human decision and action, the quiet searching and interior prompting which sets freedom in motion.

Kahdestoista on tällainen käsitteellinen hubba bubba, missä kysymys elämän täydestä tarkoituksesta on pyrkimys jokaisen ihmisen teon ja päätöksen ytimessä; hiljainen etsintä ja sisäinen yllyke, mikä laittaa vapauden liikkeelle.

Et, reapse, haec est appetitio propria cuiusvis humani consilii operisve, secreta inquisitio atque intima impulsio libertatem concitans.

Latina vaikuttaa sanovan suunnilleen yhtä vähän.

Kolmastoista huomio on se vaara, että kun tätä kaikkea kritisoi, niin joku saattaa erehtyä luulemaan, että kritiikin kohteena on se hyvä, tosi tai oikea ajatus, minkä hän kykenee selvästi röntgenkatseellaan ja arkeologisilla taidoillaan tekstistä kaivamaan. Eikö Jumala sitten ole meidän kaikkien kaipuidemme ja toiveidemme täyttymys? Oikea vastaus on tietenkin tuohon, että kyllä ja ei: Jumala on meidän kaikkien oikein ymmärrettyjen ja oikealla perustalla olevien kaipuidemme ja toiveidemme täyttymys. Ei minkä tahansa kaipuiden tai toiveiden.

Neljästoista huomio on, että teksti ei tietenkään tarkoita sitä, eikä vaara sen käsittämisessä väärin ole edes siinä, jos ihminen kaipaa pornoa, huumeita ja väkivaltaa. Vaan ongelma on siinä, että teksti, kuten koko Vatikaani II:n kirkko, ohjaa ihmisen kaivelemaan sisintään. Se ei pohjimmiltaan esitä Jumalaa kaikkien oikeiden pyrkimysten lähteenä ja antajana, vaan ihmisen sisintä niiden lähteenä ja Jumalaa jonkinlaisena toteutumisen mahdollistajana.

Viidestoista on se, että teksteistä puuttuu kokonaan se näkökulma, että joku ihminen saattaisi tahtoa tai tarkoittaa pahaa. Ne ovat läpikotaisin aivan siirappisen terapeuttisia. Siinä kukaan ei vastusta mitään ja kaikki on aivan hemmottelevan pehmoista.

Tästä vielä erikseen on se huomio, että Vatikaani II:n kirkolla on kauttaaltaan ja joka asiassa näkyviä vaikeuksia uskoa henkimaailman todellisuuteen.

Kuudestoista on se, että teksti ei näe oikein mitään uniikkia roolia Katolisella kirkolla. Sillä on siinä aivan sama tehtävä kuin millä tahansa muulla kristillisellä ilmiöllä. Sille ei ole uskottu mitään erityistä, eikä se olemukseltaan edusta mitään ainutlaatuista. Tämä näkyy myös siinä, että JPII esittää ilmoituksen lähteeksi lähinnä Raamattua.

Yritän löytää tekstistä kohtia, jotka jollain tavalla rajaisivat sen sanoman edes kristinuskoon. Tähän mennessä näyttää kuitenkin sltä, että Jeesus sanoo sen sitaateissa ja selityksissä vain asioita, mitkä voi jollain tavalla selittää kaikkien uskontojen yhteiseksi omaisuudeksi: Ihmisellä on universaali pyrkimys kohti merkitystä. Jumala ilmoittaa itsensä ihmisen pyrkimyksen täyttymykseksi. Ristiä, uhrausta tai kärsimystä ei ole näkynyt vielä missään. Ei Jumalan tekemänä eikä ihmisen tekemänä, koska kuka ihminen nyt luonnostaan tahtoisi uhrata tai kärsiä?

Seitsemästoista huomio: Olen törmännyt aivan käytännön tilanteissa ja käytännön opetuksissa siihen, että kaiken keskiössä on rakkaus. Tätäkään ei sinänsä voi kukaan kiistää. Tai tämäkin on asia, mikä on kirjaimellisesti ottaen totta. Mutta rakkaus on siitä ovela sana, että sillä tarkoitetaan tomistisessa filosofiassakin kolmea eri asiaa. Se on sekä teologinen hyve että passio. Kolmatta merkitystä varten pitäisi avata kirja. Mutta noiden kahdenkin sekoittaminen riittää selittämään tämän.

Ihmisen sisimmästä luonnostaan nousee passio nimeltä rakkaus. Se on halu hyvän, tai ennemmin hyväksi koetun tai hyväksi käsitetyn omistamiseen. Tai ilo hyvän omistamisesta, jonka toinen merkitys on motivoida halua, joka luokitellaan eri passioksi, koska se suuntautuu tulevaisuuteen. Näissä mielipiteissä ja opetuksissa, mitä olen kuullut, kuten myös tuossa Veritatiksessa, rakkaus pelkkänä omistamisen ilona sekoitetaan rakkauteen Jumalan tahdon ja elämän tarkoituksen täyttymyksenä eli teologiseen hyveeseen nimeltä ‘caritas’.

Tekstissä on näkyvissä kaksi protestanttista ilmiötä. Toisena se, että Raamattu ja ilmoitus nähdään tässä kohdassa tätä passiona käsitettyä rakkautta retorisesti motivoivana asiana. Merkityksessä, että jos ihminen vain tahtoo pelastua, niin Jumala lahjoittaa pelastuksen.

Toisena se, että Pyhää Henkeä ei ole annettu Katoliselle kirkolle, joka ihmisiä kasvattaisi teologisena hyveenä käsitettyyn rakkauteen, vaan jokaiselle ihmiselle erikseen. Silloin kirkon koko opetusvirka voidaan laskostaa tähän, että jokainen yksilönä löytää Pyhän Hengen, joka motivoi hänet vain intohimoisesti haluamaan pelastusta, onnellisuutta ja tarkoituksensa täyttymystä. Tämä ilmenee niin, että koko se asia, mihin kirkko, sen opetus ja sen traditio on ollut olemassa, hypätään yli.

Kahdeksastoista huomio: Tekstin neljännessätoista kohdassa mainitaan risti. Mutta jos kysyisin, että mitä JPII maininnallaan tarkoittaa, niin oikea vastaus on, että “ei välttämättä mitään”. Mutta jos kysyisin, että “keksitkö, mihin teksti ehkä saattaisi viitata”, niin varmasti monikin jotain keksii.

Tämä on osa sellaista yleisempää ilmiötä, että minulle koko Veritatis ainakin näyttää vain runoilevan asioita toisensa perään. Risti on merkki Jeesuksen jakamattomasta rakkaudesta Isää ja ihmiskuntaa kohtaan. Paitsi että minulla ei ole mitään käryä, että mitä tuo lause itsessään tarkoittaa, niin vielä vähemmän, että miten se liittyy tekstin asiaan.

Yhdeksästoista on jatkoa yhdeksänteen huomiooni. Kun JPII selostaa asioita, niin yhtenä selostuksen kohteena on evankeliumien rikas nuorukainen. Vaikka oikeasti nuorukainen meni lopulta surullisena pois, niin JPII käyttää häntä roolissa, jossa hänen tehtävänsä on haluta Veritatiksen sanomaa. Eli JPII selvänäkee tai projisoi rikkaaseen nuorukaiseen halun kohti tätä täyttä ihmisyyden merkitystä tai tätä ihmiskunnan uutta keittiöpsykologiaa.

Kahdeskymmenes huomio on ihan irrallinen. Veritatis siteeraa, kahdeksannentoista kohdan lopussa, jakeen Lk. 6:36, mutta ilman sanaa ‘therefore’, joka on viittaus edelliseen jakeeseen. Siinä esiintyisi vihollisia, kiittämättömiä ja pahoja.

Oikeastaan Veritatiksen kantavan teeman voi esittää vastauksena kahdeksanteen huomioon laittamiini kysymyksiin: Mikä laki? Kymmenen käskyn laki. Ja sen laajennuksena ehkä muu Mooseksen laki ja rakkauden kaksoiskäsky. Mikä liitto? Sellainen aivan oma liitto, mitä Vatikaani II ja sen aikaiset ja jälkeiset paavit ovat huolellisesti kehitelleet. Tällä hetkellä annetaan vielä epämääräisesti ymmärtää, että tämä tarkoittaisi UT:n liittoa. Sen, että kyse ei ole samasta, ja että nämä veijarit ovat asiasta muualla aivan avoimia, voin hyvin osoittaa. Millä tavalla kirjoitettu sydämiin? Siten, että jollain tavalla jokainen ihminen tuntee sisimmässään tällaisen kaipuun tai liikutuksen kohti tätä Vatikaani II:n liittoa. Tai jos de Chardinia vähän lainaa, niin siten, että ihmiskunta on osallinen tietoisuuden evoluutiosta, joka on nyt tullut sen “henkiseen” tai “spirituaaliseen” vaiheeseen.

Kahdeskymmenes ja eka huomio: On olemassa sellainen käsite kuin rakkauden järjestys. Oikeasti se menee siten, että Jumala rakastaa ensin ihmistä. Sitten ihminen rakastaa Jumalaa takaisin. Tässä ei saa mennä rakkauden eri merkitykset sekaisin, vaan tällä tarkoitetaan sen hyvän toivomista ja haluamista, jota edeltää sen mahdolliseksi uskominen, mitä Jumala rakkaudessaan tarjoaa ihmiselle. Tähän asti protestantit ja katolilaiset ovat samassa veneessä. Siinä vaiheessa vene halkeaa kahtia kun katolilaiset uskovat, että Jumala tarjoaa rakkaudessaan ihmiselle myös efektiivistä vanhurskautta.

Tässä vaikuttaa yksi keskeinen tomistinen periaate: Ihmisen tahto ei voi tahtoa mitään sellaista asiaa, mitä se ei ole käsittänyt. Kun taas usko, teologisena ja yliluonnollisena hyveenä, tarkoittaa sen käsittämistä, mikä Jumalalle on mahdollista. Toivo teologisena hyveenä tarkoittaa avoimuutta sille omalla kohdalla. Nämä ovat aina tiettyjä eli partikulaareja asioita koetun todellisuuden sisällä. Sellaisella tavallisella ihmisellä ei ole paljon uskoa vaan lähinnä puuttuva ymmärrys, joka vaan heittää lonkalta, että Jumalalle on kaikki mahdollista. Sitten voi aina kysyä, että mikä kaikki?

Järjestyksessä siis Jumalan rakastamaksi tulemisesta seuraa, että ihminen alkaa terveellä tavalla rakastaa itseään. Tähän sisältyy sekä passion merkitys, eli ilon kokeminen siitä, että voi olla olemassa, että teologisen hyveen merkitys, eli Jumalan tunteminen. Tästä koko operaatiossa vasta neljäntenä askeleena seuraa lähimmäisenä oleminen.

Vatikaani II:n teksteistä ja Veritatiksesta löytyy kohtia, joissa rakkauden järjestys ilmenee takaperin tai vähintään sekavasti. Tämän voi tulkita niin, että JPII ei joko ymmärtänyt sitä, mitä kirjoitti. Tai tarkoituksella vain runoili asioita peräkkäin. Tai siten, että tekstien taustalla on oikeasti sellainen teologia ja antropologia, jossa rakkauden järjestys on takaperin. Jossa rakkauden nähdään olevan jotain, mikä spontaanisti (kuten Veritatis opettaa kohdan 18 lopussa) nousee ihmisten sisältä ja kohti Jumalaa. Tai suoraan kohti toisia ihmisiä ja siten, jotenkin toissijaisesti, Jumalaa kohti.

Tässä kirjoitelmassani on monia sellaisia kohtia, missä saattaa näyttää siltä, että arvailen tai teen hakuammuntaa. Ei. Nämä jutut ovat filosofisesta näkökulmasta hyvin selkeitä. Ei ole mitään epäselvyyttä siitä, että miten kirjeen pitäisi asiat esittää jos siinä olisi ollut tarkoitus puhua totta. Tai puhua tradition mukaisesti. Tai puhua selkeästi.

Kahdeskymmenes ja toka toteamus: Ensin näyttää siltä, että Veritatis puhuu Kristuksen imitoimisesta, ja etenkin rististä sen korkeimpana esimerkkinä. Se jopa näyttää sanovan, että rakkaus tulee ensin Jumalalta ja sitten vasta kohdistuu lähimmäisiin. Kuitenkin se tulkitsee sekä ristissä että rakkaudessa olevan kyse pääosin yhteisöllisestä ja sosiaalisesta toiminnasta, jota se kutsuu palvelemiseksi.

Kahdeskymmenes ja kolmas toteamus: Yksi tulkinnan avain Vatikaani II:n ja sen jälkeisten paavien teksteihin on ajatella, että ne perustuvat filosofian ja metafysiikan hylkäämiselle. Tämä on historiallinen tosiasia enemmän kuin kenenkään mieltymys tai mielipide. Nouvelle Théologien keskeinen ydin oli juuri tällainen “todellisuuden laskostaminen”.

Se on sinänsä liian iso kysymys tähän. Tarkoitus on poimia siitä nyt vain tuo filosofian hylkääminen. Se näkyy esimerkiksi Veritatiksessa siten, että tekstin oikea nimi olisi ollut ehkä Moralitatis Splendor. Teksti oikeasti puhuu moraalista monessa sellaisessa kohdassa, missä olisi paremmin pitänyt puhua totuudesta. Tai se näkee totuuden ainoana merkityksenä moraalin. Joten kun se puhuu totuudesta, niin asia siinä ympärillä kertoo, että siinä kuitenkin tarkoitetaan moraalia.

Siinä ei ole kyse moralismista vanhaan tapaan, esimerkiksi että “älä harrasta seksiä väärällä tavalla”, vaan sellaisessa uudessa merkityksessä, että “millä tavalla sinun tulisi harrastaa seksiä, jotta kaikkein parhaiten toteutuisit ihmisenä?” Jos ajatellaan Jumalan kunnian ja ihmisenä toteutumisen välistä suhdetta, niin tietenkin on kyse siitä, että kaikkien ihmisten kokemuksessa ne eivät väistämättä ole sama asia. Mutta riittääkö moraalin loiste yhdistämään ne?

Negatiivinen moralismi on helppo ymmärtää moralismiksi kun se sanoo, että jotain pitää tehdä tasan jollain tavalla ja jotain asiaa ei missään tapauksessa pidä tehdä. Positiivista moralismia taas ei tunnista moralismiksi, koska se vain mainostaa rajatonta määrää keinoja milloin mihinkin. Syntyy illuusio, että vapaus on moralismia ja moralismi on vapautta. Tai totuus. Tai onnellisuutta.

“Aina kannattaa ajatella positiivisesti.”
“Aina kannattaa välttää stressiä.”

Kahdeskymmenes ja neljäs toteamus: Luen tekstin loppuun niin pitkälle kuin jaksan kun kerran siihen ryhdyin. Sen absurdi määritelmä luonnon moraalilaille löytyy kohdasta neljäkymmentä. Kokonaisuutena teksti on pitkäveteistä. Se lähtee välillä “nousemaan” sillä tavalla, että se sanoo jotain melkein tervettä, oikeaa tai filosofisesti järkevää, mutta sitten se aina päätyy johonkin erheeseen tai sekaannukseen. Lopputulos on ihan apuluokkalaisen uskonnon esseen tasoa. Teksti käyttää edelleen adjektiiveja lähinnä vaikutelmien välittämisen ennemmin kuin käsitteiden selkeyttämisen palveluksessa.

Erityisesti kohta 41 on kuraa sen kannalta, miten se käsittää vapauden tai autonomian olemuksen. Eikä ole edes niin, että aristoteelinen tai tomistinen ihmiskuva tai käsitemaailma olisi yksi vaihtoehto, ja tekstissä olisi joku toinen, yhtä toimiva, yhtä järkevä ja yhtä selkeä, vaihtoehtoinen käsitemaailma. Sellaista ei ole kukaan konstruoinut, ja siksi koko Moralitatiksen ja JPII:n ihmiskuva ja todellisuuskuva on lähinnä inkoherentti siellä, missä siitä on eniten haittaa.

Keskiössä on Whiteheadilta tuttu fallacy of misplaced concreteness. Eli jos on ihmisen vapaus tai moraalinen autonomia, niin ovatko ne olemassa sellaisenaan ja itsessään, vai derivoituvatko ne jostain? Onko niitä todellista ja illusorista? Mikä nämä erottaa? Näissä olennaississa kysymyksissä teksti puhuu asioista aivan sekaisin.

Tottakai jokainen arkijärjellä ymmärtää sen, että jos nyt käytän vapauttani niin, että vedän kännit ja lähden ajamaan kahtasataa, niin aamulla, putkassa, krapulassa, kortti kuivumassa ja auto rutussa jossain ei olo ole välttämättä kovin vapaa. Tai onhan sanontakin, että jos vapautta käyttää väärin, niin sen menettää. Nykyään ei niin usein enää kuin ennen, mutta fysiikan lait onneksi pätevät vielä. Eli jokainen ymmärtää sen, mitä JPII yrittää sanoa. Ja jokainen ymmärtää, että se on totta. Mutta siinä, mitä JPII tarkalleen sanoo, ei silti ole päätä eikä häntää.

Hassu ilmiö sinänsä, että kun paavi Francis kirjoitti sekularismista post-apostolisessa ekshortaatiossa Christus vivit, niin hän on itse aivan yhtä sekularisti kuin ne asiat, mistä kirje oli näennäisesti huolestunut. Tässä, kun JPII näennäisesti vastustaa tai kritisoi rationalismia, niin hän tekee sen täysin rationalismin itsensä ehdoilla. Paitsi että teksti on täynnä irrationaalisia kategorioiden ja käsitteiden sekaannuksia.

Minun kai pitäisi iloita siitä, että kohdassa 43 siteerataan Akvinolaista. Nyt alkaa kuitenkin tuntua siltä, että en enää ilahdu yhtään mistään. Lopetin kohdan 50 jälkeen. Vika ei ole siinä, että teksti olisi täysin väärässä. Se sivuaa matkan varrella kaikkia oikeita asioita. Minulle tulee siksi välillä vaikutelma, että valitan tyhjästä; että ei JPII näitä asioita kiistä ja on kyllä tietoinen niistä kaikista. Mutta jollain tavalla teksti romuttaa ne kaikki asiat, toinen toisensa jälkeen. Se ei esitä yhtäkään asiaa selkeästi, vaan toimii vähän kuin kuka tahansa filosofiaa ymmärtämätön, joka jostain filosofisesta materiaalista haluaa vain pyöritellä retorisia pointteja.

Motiivini on lähinnä vakuuttua siitä, jos tekstissä on mitään, mitä se ei pilaa, ja mikä ei ole kökköä, että löydän sen ja olen siitä tietoinen. Mutta nyt luovutan. Samoista asioista on parempaa tekstiä melkein missä tahansa muualla. Ja erittäin hyvääkin, kunhan vähän vain tietää, mistä etsiä.

3 tykkäystä

Minusta tekstin pointti oli käsiterealismin puolustaminen ja sen suoranainen vaatiminen katolisilta moraalifilosofeilta ja -teologeilta. Nehän ovat niitä opetuksen aloja, joissa “nominalismi” ja relativismi ovat kaikkein suurimmassa osassa.

Monet kirjoittavat pitkästi, eikä tuo tekstien kaunopuheinen, tai usein tylsäkin maalailu ole paavien kirjeissä pelkästään Vatikaani II:sen jälkeinen asia. Tuokin kirje on osoitettu piispoille, jotka vastaavat hiippakuntansa katolisista oppilaitoksista. Ehkä nykyajan ongelma on se, että kirjeitä ei lähetetä kirjeinä vain piispoille, tai kenelle ne kulloinkin on osoitettu, vaan ne julkaistaan kirjoina ja netissä? Piispat, jotka ovat hierarkisessa suhteessa paaviin, eivät välttämättä lue samoja asioita melkein mistä tahansa muualta, eivätkä välttämättä lähde niiden mukaan säveltämään sitä miten katoliset oppilaitokset hiippakunnassa toimivat.

Koko kirje alkoi niillä Kristuksen käskyillä. “älä murhaa, älä tee huorin, älä varasta, älä sano väärää todistusta, älä anasta toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi”

Liitto on kirjoitettu sydämiin siinä merkityksessä, jossa se Jeremian kirjassa sanotaan kirjoitettavan sydämiin. Uutta liittoa siis tarkoitetaan.

Tietenkin puhuu, koska modernistit olivat silloin selkeä joukko, jolla oli selkeät piirteet ja oma melko selkeä filosofiansa. Ei Pius X:n kirje ole minnekään hävinnyt, vaan on edelleen ihan elävä ja käyttökelpoinen, modernistit sellaisena selkeänä joukkona ovat hävinneet. Tässä on ollut kaksi maailmansotaakin näiden kirjeiden välissä ja nyt jo postmodernismikin on ajautumassa tuhoonsa ja muuttumassa täysin käsittämättömäksi haihatteluksi, josta mikään järki ei saa otetta.

Kirjeen sanoma on juuri päinvastainen. Sehän tuomitsee sen käsityksen, että pelkästään omatunto riittäisi ohjaamaan ihmisen moraalisia valintoja.

1 tykkäys