Paavi Franciscus virallisti naisten oikeuden liturgisiin tehtäviin

Pidän surullisena tuota, että room.-kat. kirkossa naiset jakavat ehtoollista. Toivoisin room.-kat. kirkon ennemmin pyrkivän lähentymään ortodoksista kirkkoa kuin erkaantumaan siitä entisestään. Naiset lukijoina sen sijaan ei ole yhtä merkittävä asia.

Ehtoollisen siunaamista ja jakamista ei tulisi erottaa toisistaan, molemmat kuuluvat isän virkaan. Nainen jakajana ei anna selkeää kuvaa Paimenesta joka ruokkii lampaitaan kuolemattomuuden lääkkeellä.

1 tykkäys

4 viestiä siirrettiin ketjuun: Naispappeuden vastustajien kotipaikkaoikeus evl.fi:ssä

Tuleekohan katoliseen kirkkoon vielä laajempi hyväksyntä naispappeudelle? Jonkinlainen välimalli ehkä, korkeampiin virkoihin tuskin… Nythän kai jossain on joitain irtiottoja ollut, ja tämä paavin päätös saattaa vauhdittaa uudistajien hankkeita.

Paavi itse on tämänkin päätöksen yhteydessä toistanut Johannes Paavali II:n toteamuksen: “regarding ordained ministries, the Church does not have the faculty in any way to confer priestly ordination on women”. Akolyytin ja lektorin tehtävät paavi kytkee tässä uudistuksessa ns. yleiseen pappeuteen (jota Vatikaani 2:ssa paljon käsiteltiin) – yleinen pappeus koskee kaikkia kirkon jäseniä, niin miehiä kuin naisia. Tätä ei kuitenkaan tule sekoittaa papilliseen vihkimykseen ja naispappeuskeskusteluun. “The Pope, therefore, invites us to recognize that what is under discussion are lay ministries ‘fundamentally distinct from the ordained ministry that is received through the Sacrament of Holy Orders.’”

Vatican News: https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2021-01/pope-francis-opens-ministries-lector-acolyte-women.html

Ok, arvelinkin että virallinen opetus ja kannanotto on tuon tapainen.

Maailman muuttuminen on kuitenkin vaikuttanut koko kristikuntaan, toisaalla hitaammin kuin toisaalla. Tämän naisten avustajana toimimisen virallistamisen voi nähdä halutessaan askeleena kohti viran avaamista, vaikka se nyt kiistetäänkin, ja varmasti ihan tosimielessä kiistetään.

En tässäkään nyt mitään toivetta tai omaa kantaa esitä. Arvelen vaan että kehityskulkuja on aina mahdollista ennustaa.

Uutinen on siinä mielessä ihan hakoteillä, että se sekoittaa totaalisesti liturgiset roolit ja kirkolliset virat. Akoluutti ja lukija ovat tämmöisiä virkoja, jossa piispa asettaa tietyn henkilön virkaan oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Tähän asti on ollut harvinaista, että ketään muita kuin seminaristeja asetetaan näihin virkoihin. Nämä virat paavi Franciscus on nyt avannut naisille. Kukaan ei kuitenkaan ole antanut kenellekään mitään “oikeutta” näihin tai muihinkaan virkoihin tai liturgisiin rooleihin. Tai siis ainut oikeus on annettu piispoille: he saavat nyt asettaa naisia näihin virkoihin, jos sen hyväksi näkevät. Tämä on ehkä vielä pahempi virhe otsikossa. Ketään naista (eikä sen puoleen miestäkään) ei aseteta näihin virkoihin, ellei joku piispa päätä heitä niihin asettaa.

Liturgiset roolit, kuten messussa avustaminen, kommuunion jako ja lukukappaleiden lukeminen ovat monessakin mielessä ihan eri asia. Ja totta on, että meillä naiset ovat jo pitkään lukeneet lukukappaleita. Kommuunion jaossa avustamista koskee tietty järjestys, jota meillä yleensä noudatetaan, mutta monissa länsimaissa mitä ilmeisimmin ei. Ensisijaisesti jakaa pappi, ja jos riittävää määrää pappeja ei ole paikalla, sitten seminaristi, konsekroitu mies, konsekroitu nainen, katekeetta, kastettu mies ja viimeisenä vaihtoehtona kastettu nainen. Meidän seurakunnissamme on tapana, että kommuunion alussa paikalle tulee muuhun aikaan oman messunsa viettävä pappi tai parikin auttamaan.

3 tykkäystä

Mikä tällainen konsekroitu nainen on?

Konsekroitu neitsyt tai leski, sääntökuntasisar tai nunna.

(Vihitty erakkokin periaatteessa voisi olla, mutta vähän ihmettelisin, mistä hän olisi tuohon tilanteeseen joutunut.)

5 viestiä siirrettiin ketjuun: Naispappeuden vastustajien kotipaikkaoikeus evl.fi:ssä

3 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Kuolemattomuuden leipä

Englannissa oli jo 80-luvulla naisia “eukaristian erityisavustajina”. He saivat messussa mukaansa hostioita vietäväksi koteihin esim. sairaille. Ja tytöt ja naiset olivat aika yleisesti messupalvelijoina - poikien ja miesten ohella…

Oikeastaan kai se nimi on “ylimääräinen pyhän kommuunion jakaja/palvelija” (englanniksi Extraordinary Minister of the Holy Communion). Näistähän tämä dokumentti ei sanonut mitään, mutta toki tällainenkin piispan ratkaisuvallassa oleva virka on olemassa, ja siihen on voitu asettaa myös naisia jo pitkään. On meillä Suomessakin muistaakseni kolme naista, joilla on ollut tämä virka. Näiden henkilöiden tehtävä on viedä kommuunio sairaille ja jakaa se kansalle kirkossa sunnuntaisin ja juhlapyhinä, jos pappi ei pääse paikalle ja muut kirkot ovat kaukana. Varsinaisesti tällaista virkaa ei tarvita papin avustamiseen normaalin sunnuntaimessun kommuunion jaossa, mutta eräissä maissa on haluttu asettaa nämä avustajat virkaan, jolloin on saatu annettua heille myös lisäkoulutusta.

Ei voi kuin hämmästellä kuinka paljon yksityiskohtaista tietoa Maxilla on lähes kaikista asioista mitä ikinä joku keksii kysyä katolilaisuuteen liittyen. Bravo! :clap: :+1:

4 tykkäystä

Tietääköhän veli Max, missä diakonaatin avaamisessa naisille mennään - vai mennäänkö yleensä?!? Vai onko niin, että Pyhän Kirkon itäisessä eli ortodoksisessa haarassa ollaan tässä asiassa pitemmällä - vai ollaanko?!?:thinking:

Ei tietääkseni mennä missään.

1 tykkäys

Minusta nainen ei voi olla missään vihityssä pappeudenasteessa. Ne eivät liity yleiseen pappeuteen. Liturgiset tehtävät ovat papiston tehtäviä ja papistossa voi olla vain miehiä. Jossain erityistapauksissa voidaan näitä tehtäviä uskoa papistoon kuulumattomille, jolloin voi tulla kysymykseen erityisessä tapauksessa myös nainen. Näin ajattelisin.

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.