Silvanus,
Kritisoimassasi sitaatissa lukee:
"tunnustaa suhdettaan synniksi, tehdä siitä parannusta ja saada syntinsä anteeksi "
Vastaan perusteluihisi seuravasti:
Tunnustuksen puolustus:
Johtaaksemme siis hurskaat ihmiset ulos näistä sofistien sokkeloista olemme jakaneet parannuksen kahteen perustavaan osaan, jotka ovat katumus ja usko. Jos joku tahtoo näihin lisätä kolmannen, parannuksen oikeat hedelmät, toisin sanoen koko elämänvaelluksen muuttumisen paremmaksi, emme pane vastaan. (Matt. 3:8) “tehkää sentähden parannuksen soveltuvia hedelmiä”
Schmalkaldenin opinkohdissa lukee:
Tällaista on oikean parannuksen alku. Ihmisen täytyy kuulla tämä tuomio: Kenestäkään ei ole mihinkään, olittepa julkisyntisiä tai pyhimyksiä. Teidän jokaisen täytyy muuttua muuksi ja toimia toisin kuin nyt olette ja toimitte, keitä ja kuinka suuria, viisaita, mahtavia ja pyhiä te sitten olettekin. Tässä ei kukaan ole hurskas.
Tätä lain virkaa hoidettuaan Uusi testamentti heti julistaa evankeliumin lohdullisen armonlupauksen, joka on uskossa otettava vastaan. Niinpä Kristus sanoo (Mark. 1:15): “Kääntykää ja uskokaa evankeliumi”, se merkitsee: Muuttukaa, toimikaa toisin ja uskokaa minun lupaukseni.
“Muuttukaa, toimikaa toisin ja uskokaa evankeliumi” -sanoo siis luterilainen tunnustus. Mitä asiallista eroa tässä on Siikavirran opetukseen? On myös otettava huomioon, ettei seurakuntakirjeen opetusta ole tarkoitettu dogmaattiseksi opetustekstiksi parannuksesta.
En viitsi vaivata Siikavirtaa itseään kysymällä häneltä tarkennusta, mutta minun mielestäni hän ei opettanut tunnustuksen vastaisesti, vaan hän painottaa käsittääkseni sitä, ettei katumuksen pidä jäädä “platoniselle ideatasolle”, vaan katumukseen kuuluu myös luopuminen tai ainakin kova halu luopua synnistä. Kuinka voit huoletta jatkaa synnin tekoa, jos oikeasti kauhistut syntiä ? Mikä todellinen katumus se sellainen on?
Minun mielestäni kritiikkisi vaikuttaa pahantahtoiselta, voin toki olla väärässä. Toivoisin vakuuttavampaa esitystä, koska nyt palautteesi jäi kovin ohueksi. LHPK:n leimaaminen harhaoppiseksi yhdellä Siikavirta-sitaatilla on aika epäuskottavaa. Tarvitaan enemmän lähdemateriaalia, ja vähemmän ekstrapolointia.