Pitäisikö evl. kirkosta erota -ketju on pysyvästi kiinni. Sitä en enää avata, koska selkeästi siinä keskustellaan aina vain uusista ja uusista aiheista, ja ketjun valintaa perustellaan sillä, että “yhyy tää tuntuu pahalta, yhyy en oo samaa mieltä” ja niin edelleen. Jos eroamisketju on suurketjuna, se luo jatkuvaa ikävää tunnelmaa tälle foorumille.
Toinen ketju, jonka pysyvää sulkemista olen miettinyt, on Evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous: ei kirkollista vihkimistä samaa sukupuolta oleville pareille. Siinäkin liikutaan vain homoteemassa siellä täällä. Se olisi sallittavampaa, jos kyseessä ei olisi Ajankohtaista-alue, joka on tarkoitettu uutisille ja ajankohtaisiin aiheisiin liittyvälle keskustelulle. Suuri homokeskustelu kuuluu Uskonnollinen keskustelu -alueelle.
@timo_k, viestisi Armonvakuutus ja absoluutio -ketjussa sen sijaan oli selkeästi sellainen laaja teema, josta ei vielä ole kunnollista ketjua foorumilla. Minulla oli itselläni aikomus tuo ketju perustaa vastauksena Elisabetin viestiin, mutta en sitä ehtinyt tehdä, sen vuoksi olin sen verran ärsyyntynyt viestistäsi. Tässä voi myös miettiä, mitkä ovat suuria - ja siten oman ketjunsa arvoisia - asioita ja mitkä ovat pienempiä asioita. Itse olen sitä mieltä, että neljäs uskonkohde on suurehko keskusteluasia ja tärkeä aihe. Ehkä olet eri mieltä tässä.
Muutenkin on tuntunut viime aikoina siltä, että keskustelu keskittyy erityisesti tuon eroamisketjun ympärille, josta sitten pilkomme käsityönä pienempiä ketjuja. Ketjujen pointti on siinä, että jostakin aiheesta voi keskustella. Suuressa ketjussa on aina omanlaisensa flow, niin kuin sanot, ja jos siellä keskustellaan aiheesta X, se hautautuu ennen pitkää ketjun sisään. Sitten kun joku haluaa aloittaa keskustelun aiheesta X, ei tuo suurketju enää löydy, eikä sinne hautautunut keskustelu, ja sitten aloitetaan sama keskustelu joko toisessa suurketjussa tai sitten sille (vihdoin!) perustetaan uusi ketju. Tämä ei ole kuitenkaan millään tavalla järkevää.