Sleyn ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhde

En tiedä käydäänkö mitään neuvotteluja, mutta jo pitkään ovat Sley, LHPK ja Seurakuntaliitto pitäneet keskinäisiä tapaamisia pysyäkseen perillä toistensa kuulumisista.

3 tykkäystä

No viime vuonna LHPK:n kesäjuhlilla oli ohjelmanumerona paneeli aiheesta “Tunnustuksellisen luterilaisuuden tulevaisuus”, jossa oli mukana LHPK:n väen lisäksi Daniel Nummela ja Tom Säilä. Jompikumpi taisi lausua sanat “jos tulevaisuudessa tulee jokin itsenäinen tunnustuskirkko”. Ensi kesän valtakunnallisilla evankeliumijuhlilla on vastavuoroisesti:
Klo 15.10 Yhdistyvätkö yhteisöt, ryhmät ja herätysliikkeet yhdeksi järjestöksi?Entä kirkoksi? Tai liittyvätkö ne Lähetyshiippakuntaan?
Juhana Tarvainen
, Petri Kortelahti ja Juhana Pohjola.

Tyhmäähän se olisi, jos näiden ulos päin suunnattujen paneelien rinnalla aiheesta ei käytäisi myös vakavia keskusteluja.

2 tykkäystä

Ajattelinkin juuri kirjoittaa tuosta Evankeliumijuhlan tilaisuudesta. Tosin se ero on verrattuna LHPK:n kesäjuhlien tilaisuuteen, että LHPK:n paneelikeskustelu oli selvästi osa kesäjuhlia, kun taas tämä kesäinen keskustelu on osa ennen varsinaista Evankeliumijuhlaa pidettävää seminaaria:

Perjantai 27.6.

Seminaari ennen juhlaa Karkun evankelisen opiston kirkkosalissa: Herätysliikkeet vuonna 2025 - Mikä yhdistää? Mikä on erilaista? Miten eteenpäin?
Klo 11 Lounas
Klo 12 Herätysliikkeet ja niiden yhteisöt – yhdessä, ja erikseen!
Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa on herätysliikkeitä, yhteisöjä ja ryhmiä. Osa näistä on nyt paljon lähempänä toisiaan kuin ennen. Onko tämä uutta ja odottamatonta? Miksi nämä ovat lähempänä toisiaan? Kirkkohistorian tutkijan näkökulmia, Jouko Talonen. Opiston kirkkosali
Klo 13 Tämä yhdistää meitä
Tom Säilä ja Lauri Vartiainen, Opiston kirkkosali
Klo 13.45 Kahvi
Klo 14.15 Tämä on erilaista
Ville Auvinen ja Daniel Nummela, Opiston kirkkosali
Klo 15.10 Yhdistyvätkö yhteisöt, ryhmät ja herätysliikkeet yhdeksi järjestöksi?Entä kirkoksi? Tai liittyvätkö ne Lähetyshiippakuntaan?
Juhana Tarvainen
, Petri Kortelahti ja Juhana Pohjola. Mahdollisuus kysymyksiin ja kommentteihin, Opiston kirkkosali

Ohjelma » Evankeliumijuhla

3 tykkäystä

Mutta ei se tarkoita mahdollisen yhdistymisen suunnittelua tai valmistelua. Itse en usko mihinkään yhdistymiseen. Hallintoja voisi yhdistää, kuten maksuliikenteen hoitoa jne.

En minäkään näe että jokin nyk. herätysliikkeistä fuusioituisi LHPK:n kanssa mutta mahdollista ja suotavaa olisi vastaavan tasoinen kirkollinen yhteys kuin on Seurakuntaliiton ja LHPK:n välillä. Herätysliikkeistä tällä erää ainoa, joka on edes jollain lailla LHPK:n liepeillä taitaapi olla LSRY. Esikoislestojen kanssa on jotain vispilänkauppaa ollut, mutta näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ei mitään opillista yhteisymmärrystä kyllä tulla saavuttamaan. Lestadiolaisuus ja evankelisuus ovat perin kaukana toisistaan ihan periaatteelisellakin tasolla.

1 tykkäys

Näen tähän kaksi syytä:

1. Evankeliumijuhlien formaatti ja sen pakolliset osat on niin vanha ja koeteltu formaatti, ettei siihen olisi mahtunut noin pitkää paneelikeskustelua

2. LHPK:n juhlille se taas toi hyvää täytettä, koska juhlat on uusi formaatti ja tekijöitä ei käsittääkseni ole paljoa, oli muutakin kuin puhetta puheen perään

Mistä olet saanut tuon tiedon, vuodenko 2025 siis?
Lukittu jo?

Tutustumalla erityisesti Gerhardin tuotoksiin huomaat miten tiukasti luterilaisuus kietoituu kirkkoisien opetukseen. Iso kysymys kaikille kirkoille: seuraammeko Pyhän raamatun opetusta ja sitä mitä kirkkoisät siitä opettivat. Sama kysymys koskee myös jokaista meistä henkilökohtaisesti.

Kirkkohistoria ei ole minkään kirkon teologiaa.

Niin hieno foorumi kuin meillä onkin, niin jokin raja silläkin paljonko näiden keskusteluiden pohjalta voidaan lopullisesti sanoa. Moni haluaa tehdä täällä minusta LHPK:n piispan ja konsistorin. Ymmärrän kiusauksen ja kiitän kannatuksesta, mutta en ole LHPK:n äänitorvi, piispa tai konsistori, eikä minun oppimattomuuteni ja kiivauteni perusteella kannata tuomita koko kirkkoa. Tuomitkaa minut, mutta älkää kirkkoani. Tuomitkaa oikein.

Minun kommenttini eivät ole mikään LHPK:n opillinen kannanotto tai suhtautuminen mihinkään. Ne ovat yksin minun kommenttejani.

Aika usein näissä teidän heitoissa näkyy ilkeä tapa rakentaa olkiukkoja. Se on aika pahuksen rasittavaa ja epäreilua.

Meidän opilliset erot ovat melko vähäisiä. SLEY ja LHPK ovat lähellä toisiaan. Minun toiveeni on, että meillä on jonain päivänä alttari- ja saarnastuoliyhteys.

1 tykkäys

Kertoisitko miten LHPK kuvittelee olevansa ainut oikeaoppinen seurakunta? Tähän väitteeseen pitää tulla nyt faktoja tai tulen liputtamaan sinun viestisi. Perusteluksi ei kelpaa minun viestini tai sinun omat tulkintasi.

Kuten olen aiemmin sanonut aiemminkin, niin olen kyllästynyt tuohon sinun LHPK:n mustamaalaamiseen. Kiinnitin siihen huomiota jo ennen foorumille rekisteröitymistä.

Sinä onnistuit sotkemaan omat asiasi meidän yhdessä seurakunnassa. Se on valitettavaa, mutta se ei ole mikään oikeutus sinulle höpöttää omiasi koko kirkosta vuositolkulla. Minusta tämä on jotenkin surullista ja älytöntä.

1 tykkäys

Eikös alttariyhteys jo ole, vai liittyykö tämä siihen että LHPK:n pastori haluaa jututtaa uudet kasvot ennen messua, ainakin joillain paikkakunnilla. Ja sitten tulee ilmi sleyläisyys.

En muista, kenellä on valtaa muuttaa otsikoita, mutta voisiko tämän ketjun nimi olla joku muu? Esim.“Sley ja evankelis-luterilainen kirkko”. Tjsp.

Perustelen ainakin sillä että kansankirkkoa ei (enää) ole, tai sitten niitä on kaksi eli ortodoksinen kirkkokin on. Toiseksi: Sleyn ja kirkon “suhde” antaa mielikuvan, jossa Evankeliumiyhdistys on kirkon ulkopuolella, samaan tapaan kuin Lähetyshiippakunta tai Seurakuntaliitto. Vaikka tuo yhdistys on kriisissä ja ehkä muuttumassa, tämänhetkinen fakta on:

Sley ei ole kirkko, eikä yhdistyksenä kirkon jäsen. Yhdistys on lähetysjärjestö ja herätysliikkeen organisaatio. Jos sillä on jokin “suhde” kirkkoon, se liittyy kirkon lähetystyöhön ja myös järjestön kotimaan toimintaan eli messuyhteisöihin ja seurakunnissa järjestettäviin tapahtumiin.

Miten on , esimerkiksi @Diakoni @SanGennaro …?

Tämä on ihan tervetullut tarkennus.

Näytät myös tunnistavan oman kiivautesi. Ei se ole sinänsä niin vakavaa. Keskustelu on toisinaan ärhäkkää ja varmaan me kaikki päästämme höyryjä täällä. Osittain se johtuu nimimerkkien käytöstä, joka ei kuitenkaan ole mielestäni kovin huono asia.

Nuo puheesi olkiukoista ja mustamaalauksesta ovat sitä samaa maisemaa. Riippuu mistä suunnasta katsoo. Esimerkiksi Sley saa säännöllisesti kuraa eri puolilta, myös sinun kirkkosi suunnalta. Enemmän toki liberaalilta suunnalta ja nyt piispoiltakin.

En luovu oikeudesta keskustella ilman varmaa sitoutumista johonkin yhteisöön tai oppiin. Pidit sitä ylimielisyytenä, minä en. Juuri siksi, että edustamme itseämme, emmekä ole jonkun kirkon opetusvirassa, tai järjestön johdossa, voimme keskustella vapaasti ja tarkastella myös eri kirkkojen opetuksia tuntematta niitä kaikkia sisältäpäin.

2 tykkäystä

En nyt tuosta gnostilaisuudesta tiedä, mutta sivumennen sanoen tästä syystä ei oikein nykyisellään jaksa kirjoitella hirveästi tänne. Wanhoina hyvinä aikoina keskusteltiin enemmän teologiasta ja nykyisellään lähinnä evl.fi kirkkopolitiikasta ja sitten se teologisempi keskustelu herättää lähinnä närkästystä.

1 tykkäys

Niinpä…Itse kukin voipi tietenni avata keskusteluja, jotka koskevat jotain muuta kuin ev.lut.kirkkopolitiikkaa… Itse vierastan hieman myös kovin yksityiskohtiin meneviä teologisia aiheita, koskapa en mikään oppikeskeinen ole. Enemmän kiinnostaa eri kirkkojen ja yhteisöjen käytännön uskonnollinen elämä.

2 tykkäystä

Minun käyttämäni ilmaisutapa kuvaa todellisuutta, jonka äärellä olen ollut. On aika kummallista tehdä minusta syyllinen siihen miten helluntaikirkossa on ehtoollista vietetty. Sinulla on tienkin syysi puolustella vapaiden suuntien menettelyä, mutta älä nyt hyvä ihminen minua ristiinnaulitse siitä mitä muut tekevät (vaikka miten mieli tekisi). Alkaa jo vähän väsyttää tämä asenne minua kohtaan.

Yhdistyminen ei mielestäni ole mikään itseisarvo ja tuskin se edes onnistuu, eikä sitä kannata edes tavoitella.

Jos SLEY päätyy kansankirkosta erilleen, niin toivon, että löydämme alttari- ja saarnastuoliyhteyden. Mutta jos teidän puolella on ajatus, että Raamatun ja apostolisen kirkon tradition vastaisesti hyväksytte esim. naisppeuden (tai että tässä on mahdollisuus sekaoppisuuteen), niin mitään yhteyttä tuskin tulee olemaan. Eli teidän nykykäytäntöön täytyy nähdäkseni tulla muutos.

LHPK:n oppia ei määritellä “tiukkuuden” perusteella, kuten annat ymmärtää, vaan Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaan. Se että se tuntuu sinusta “tiukalta” on sinun oma tulkintasi, eikä sillä ole painoarvoa kirkon oppia määriteltäessä.

Minä jotenkin kuvittelin, että gnostilaisuus olisi paremmin tunnettu täällä, mutta ei selvästikään. Konsultoin tänään kirjastoani kun tuli epäilys, että olenko jotenkin mokannut tässä, mutta en tässä ole sekoillut. Koostan gnostilaisuudesta uuden viestin.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Puhutaan enemmän teologiaa kuin kirkkopolitiikkaa. Älä mene pois.

Sley on ennenkaikkea Sanan liike, sen katsotaan vaikuttavan uskon, uudestisyntymisen Pyhän Hengen toimintona ja sakramenttien olevan näkyvää sanaa, jotka vakuuttavat uskosta. Lhpk:ssa taas virka ja sakramentit ovat keskiössä, eräänlaista sakramentalismia. Kun siis meillä Sleyssä on Sana keskiössä, me emme ole niin herkästi eroamassa, vaan uskomme Sanan tekevän tehtävänsä myös siellä missä se ei loista niin kirkkaasti. Voi kyllä olla, että meidät Lutherin tavoin työnnetään ulos kirkosta, mutta Kristuksen Kirkosta ne eivät meitä ulos saa. Sallinet tämän pienen teologisen kannanoton hikeentymättä?

1 tykkäys

En ole enää moderaattori. :sun_with_face:

1 tykkäys

Parin kuukauden päästä julkaistaan kirkkoa ja sen ykseyttä, pyhyyttä, yhteyttä ja apostolisuutta käsittelevä esikoiskirjani Murtunut Kristuksen ruumis. …

Kirjani ydinajatuksen kerron jo nyt. Murtunut malli, jossa saman kirkon sisällä siedetään erilaisia uskonkäsityksiä on hauras, vaativa ja vaatii rutkasti sekä teologista että praktista sietämistä, kiihkottomuutta ja armeliasuutta, jotka eivät ole ihmisille luontaisia ominaisuuksia. Murtunut Kristuksen ruumiin yhteys taitaa silti olla ainoa mihin pystymme ja siksi siihen olisi hyvä suostua. Jatketaan siis yhdessä saman kirkon parhaaksi. Kuulun tähän maisemaan.

Näin kirjoitti Juhana Tarvainen Kotimaassa, ja linkitin koko kirjoituksen tuolla edellä.

Ketä “teitä” tarkoitat, en tiedä. Anskutin ei liene Sley:n edustaja eikä nykyään aktiivi, itse olen toiminut sekä evl- kirkossa että Sleyssä. 9x lienee selvimmin Sleyn linjaan sitoutunut täällä?

Mutta tässä siis lienee tämän ketjun pihvi?

@SanGennaro - kysymys lienee teologinen ja aika perustava: mikä on oikea kirkko-oppi? Osa luterilaisista näkee oman kirkon perustamisen välttämättömäksi kun homma menee tarpeeksi metsään, osa uskoo jossain määrin murtuneen yhteyden mahdollisuuteen. Ja sitten te monet muut ette usko luterilaisten olevan ollenkaan tai korkeintaan hyvin epävarmasti osa Kristuksen kirkkoa.

2 tykkäystä

Oho, eikö sinulla ole teknistä mahdollisuutta muokata otsikoita?