Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Hellarit on mukana! Rasti seinään! Kuinkahan moni seurakuntalainen pelkää, että antikristus ja babylonin porttokirkko tarttuu. :thinking:

1 tykkäys

Kumpi on helluntailaisten mielestä pahempi Baabelin portto, katolinen vai ortodoksinen kirkko? Onko porttoudessa aste-eroja?

Hauskasti minun aikoinani kukaan ei edes muistanut ortodoksien olemassaoloa. Maantiede vaikuttanee, kun en vaikuttanut Itä-Suomessa. Ja maailmalta tuleva materiaalikin oli lännestä.

Voi olla, että nykyään hellaritkin ovat vähän ekumeenisimpia kuin aikoinaan. Kun valtavirta liberalisoituu seksuaalieettisissä kysymyksissä, niin vanhat vihamielisyydet laitetaan arkistoon ja tartutaan enemmän niihin tekijöihin, mitkä edelleen yhdistävät.

Tosin nyt kun erikseen miettii, niin antikatolisuuteenkin törmäsin vain Chickin traktaateissa ja joskus vastaan tulleissa Jukka Rokan kaseteissa ja ehkä satunnaisissa kirjoissa. Lopun ajan skenaariot olivat aika arkitodellisuudesta irrallisia. Enemmän oli sellaista yleisluontoista luterilaisten leipäpappien haukkumista, koska oletusarvoisesti kukaan luterilainen pappi ei oikeasti usko Jeesukseen.

3 tykkäystä

En ole kuullut juurikaan viittauksia ortodoxeihin tuossa asiayhteydessä. Rooman kirkkoon sit senkin ededtä.

Mulla oli adventistit työkaveri, joka noin Roomasta ajatteli. Ei kyllä minulle maininnut, mutta hellari työkaverin kautta kuulin😂

Mormoni kertoi minulle, että katolinen kirkko ja ortodoksinen kirkko ovat “suuri ja iljettävä kirkko”. Sympaattista sinänsä ettei hän nähnyt suurta skismaa tapahtuneen ollenkaan :joy:

Juvan seurakunnan kirkkovaltuustolle on tehty aloite seurakuntapastorin viran lakkauttamiseksi.

Tällä hetkellä Juvalla näyttää olevan kolme pappia, kirkkoherra, kappalainen ja seurakuntapastori, joka on kasvatuksen ja lähetyksen pappi.

Nykyisin Juvan seurakunnan pinta-ala on noin 1200 neliökilometriä ja jäseniä meillä on noin 5000.

Vaihteeksi katolilaisuusjuttu Hesarissa ja ihan asialliseen sävyyn:

7 tykkäystä

Hesari kyllä tuntuu vähän parantaneen uskontoa käsitteleviä juttujaan. Nykyään tulee jo uutisia eikä pelkästään agendakirjoituksia.

Kiinnostava juttu. Ja mukavaa lukea, että perinteisillä sääntökunnilla riittää kutsumuksia.

Mitä tuossa tarkoittaa kuulaisuus Jumalanäidille? Oliko toimittajan väärinymmärrys?

Jutussa mainittu Studium Catholicum, Dominikaaninen kulttuurikeskus Helsingin Ritarikadulla, on myös Pyhälle Olaville nimetty luostari. Dominikaani-isä Martti Voutilaisen aikana 80-luvulla kävin siellä usein lauantai aamun messussa.

3 tykkäystä

Olisikohan vastaisen varalle, jos se nyt on edes mahdollista, asentaa jonkinlaiset jäljittimet edes joihinkin?

Ortodoksista esineistöä varkaiden käsiin Helsingissä | Suomen ortodoksinen kirkko

1 tykkäys

Kai Sadinmaa saapuu Ouluun pitämään rippikoulua lauantaina 30.9. Taidetalo Kulttuuripankkiin.

https://rauhantervehdys.fi/digilehti/nakoislehti-28-2023/paakirjoitus-258

-Ystäväni ei kuulu kirkkoon, mutta halusi käsitellä kristinuskoon liittyviä asioita rippikoulun tyyliin. Minä sitten sanoin, että minäpä pidän sellaisen sinulle.

Pääsymaksu 20 € tilaisuuteen, jonka esitystä ei tarvitse pitää Jumalan sanana, mutta joka voi houkutella ajattelemaan uudella tavalla. Sadinmaa on iloinen siitä, että tilaisuudet on koettu hengellisiksi. Minä olen iloinen siitä, että tätä tilaisuutta ei pidetä seurakunnan tiloissa.

2 tykkäystä

Minusta tämä toiminta vaikuttaa aivan terveeltä. Nämä papit ottavat huomioon sen, että ahdistavat kokemukset useinmiten johtuvat mielenterveysongelmista. Juttu on aika pitkä, mutta se kannattaa lukea kokonaan. Lopussa on vielä aiheesta tehtyjä kysymyksiä, joihin tässä vastataan.

Kujanpään mukaan evankelisluterilaisen papin koulutuksessa ei anneta eväitä henkivaltoja koske­vien tilanteiden kohtaamiseen. Myös kirkollisten toimitusten käsikirjasta puuttuvat toimintaohjeet näiden tapausten varalle.

Lea Kujanpään puheille tulleiden ihmisten kohdalla kyse oli usein siitä, että heidän kodeissaan koettiin selittämättömiä tai pelottavia ilmiöitä, joista he halusivat päästä eroon. Sellaisessa tapauksessa pappi voi toimittaa kodin siunauksen, jossa pyydetään kodille ja sen asukkaille Jumalan antamaa turvaa.

– Yhteisenä nimittäjänä on se, ­että ihminen on jossakin vaiheessa elämäänsä sotkeutunut okkultismiin tai johonkin sen kaltaiseen: noituuteen, shamanismiin, uushenkiseen kanavointiin, spiritismiin tai saatananpalvontaan. Joissakin tapauksissa tällaiset asiat ovat kulkeneet suvun piirissä.

Junkkaala lisää, että joissakin tapauksissa myös äärikarismaattinen kristillisyys, jossa ihmistä pakotetaan johonkin, on avannut portteja henkimaailmaan liittyville vai­keuksille.

5 tykkäystä

Toimin myös mielenterveysalan ammattilaisena, eikä minulle ole ollut ongelma nähdä psykiatrista/psykologista lähestymistapaa mt-ongelmiiin jotenkin vastakkaisena teologiseen/hengelliseen lähestymistapaan.

Henkivallat ovat ja toimivat ja samalla vastuu ihmisen käyttäytymisestä kuuluu ihmiselle itselleen.

D

5 tykkäystä

Tänään on julkaistu ev.-lut. kirkon ensimmäinen jumalanpalvelusbarometri:

1 tykkäys

Omatuntoni ylisti minua tästä uutisesta. Käyn aika säännöllisesti messussa.

D

4 tykkäystä

Britannian luterilainen kirkko on valinnut piispaksi Paulina HlawiczkaTrotmanin. Kyse on siis samasta tehtävästä, josta ensin valittu Jaakko Rusama kieltäytyi.

Helsingin katolisella hiippakunnalla on viimein uusi piispa.

Raimo Goyarrola nimitetty piispaksi

Isä Raimon haastattelu neljän vuoden takaa

11 tykkäystä

23 viestiä yhdistettiin ketjuun: Luterilainen virkakäsitys

Monia armorikkaita vuosia! Multos Annos!

4 tykkäystä