Uudestisyntyminen

Etkö lainkaan pohdi, että mistä sinä nostat tuon lajittelusi sielulliseen ja muuhun? En ainakaan huomaa mitään merkkejä mistään pohdinnasta.

Kun luin tuon tekstin, niin jotenkin sen sanat olivat vähän sinne päin, mutta ajatus oli melko täsmälleen sama kuin Lasarus-veljien opetuksessa. Eli siinä on äärikalvinistinen käsitys pelastuksesta ja pyhityksestä. Piiloon jää se, että kuvio tarvitsee taustalleen ehdottoman predestinaation.

Eli kun henkilö tulee uskoon, heidän mukaansa, niin hänestä lähtee vanha luomus ja tilalle tulee uusi luomus eli Pyhän Hengen osallisuus (jolla ei ole mitään tekemistä karismaattisuuden kanssa). Mutta ihmisellä on vanhan luomuksen tottumuksia, joita hän perkaa pois itsestään. Eero Heikkilä mainosti, että se on ihanaa ja autuasta armon lepoa, vaikka käytännössä se on hirveää pusertamista itsensä kurissa pitämiseksi, jossa pitää koko ajan nähdä Jumalan viha syntiä kohtaan.

Siitä tulee kolme suhtautumistapaa, jotka joskus vuorottelevat, tai sitten yksi niistä korostuu: Eli 1) alleviivataan sitä, miten ihanaa tällainen armon lepo on, mutta ei silti unohdeta hymyn takana kiristellä hampaita. Tai 2) keskitytään siihen pelkkään pusertamiseen ja hampaiden kiristelyyn. Tai 3) ollaan reteitä ja reippaita siitä, miten onnistuneita ollaan ja miten ihanaa on olla valittu ja miten hienot ohjeet on saatu täydellisen pyhään elämään.

Lopulta keskiössä on jonkinlainen kontrollin ihannointi. Keskeisin havainto on se, että tässä uskomisen tavassa sekä ihminen itse tekee itselleen ensin lihan kuoleman haluamalla kieltäytyä kaikesta, mikä missään koskaan kenellekään on ollut lankeemukseksi. Sitten ihminen itse tekee itselleen pyhän elämän haluamalla kaikin tavoin noudattaa Raamattua nimenomaan kirjaimellisena sääntökirjana. Mutta vitsi on tässä, että koko tuo noin tekemisen halu attribuoidaan Jumalaan ja valituksi tulemiseen.

Tästä seuraa sellainen jakomielitautinen korostus, että ensin alleviivataan sitä, että ihminen itse ei voi mitään ja kaikki on Jumalan antamaa ja ihminen ei voi haluta tätä jos ei Jumala häntä laita siihen liikkeelle. Ja samaan aikaan toinen käsi alleviivaa sitä, miten ihmisen kuuluu haluta kaikin keinoin kavahtaa koko ihmisyyttään, koska ihmisyys = syntiä ja samaan aikaan haluta jumalallista olemassaoloa eli uuden luomuksen elämää, jonka keskiössä on Raamatun lain noudattaminen jonkinlaisena modernina, viktoriaanisena sääntöjen kokoelmana.

Eli samaan aikaan Jumala saa sen aikaan, halleluja mikä huolettomuus - mutta jos sinua ei haluta hirveästi ja koko ajan 1) kavahtaa ihmisyyttäsi ja 2) kaikin keinoin noudattaa Raamattua ohjeiden kokoelmana - jossa auttaa se, että menee johonkin julistamaan, että niin pitäisi tehdä - niin herää epäilys, että ehkä Jumala ei ole saanutkaan sitä sinussa aikaan. Joten se, mitä voit tehdä, jotta Jumala saisi sen sinussa aikaan, on yrittää itse sinnikkäämmin ja samaan aikaan tiedostaa, että ilman Jumalaa et voi mitään.

Eli joku terävä psykologi huomaisi tässä, että kalvinistisen opin julistaminen on tämän sisäisen ristiriidan ulkoistamista. Eli henkilö on itse sisäisesti jakautunut kurittajaan ja kuritettavaan, josta seuraa, että jakautuminen helpottaa, jos hän löytää kurittajan tai kuritettavan itsensä ulkopuolelta - jolloin hän voi samaistua roolijaon omaan puolikkaaseensa “eheästi ja täydellä sydämellä” (kuten jossain Lasarus-veljien laulussa sanotaan).

Henki on yksi, lahjat moninaiset. Vaikka tämä on vähän ontuva tähän kohtaan, tarkoitan sitä että erilaiset ihmiset näkevät eri suunnista saman asian hiukan eri tavalla. Jos kohde on vain sama, kaikki on hyvin. On kyllä paljon sellaistakin, joka ei mahdu joukkoon.

Mitä tulee Thinkcatin postaukseen, tajusin ehkä kymmenen prosenttia kokonaisuudesta joten paha kommentoida.

Mitä tulee jälkimmäiseen; Jumala opettaa VAIN yhdellä tavalla raamattua. Näkemyserot ja tulkinnat ovat lihan aikaansaannoksia. Ne ovat jotain ihan muuta kuin Jumalan hommia

Mistä löydät ihmisen, joka on pelkkää pyhittynyttä henkeä?

Miten tuo liittyy tähän?

Älä lausu väärää todistusta veli @Fratres, ta, sanot häntä valehtelijaksi, miksi niin teet ja kenen mandaatilla ?
Koet siis myös saaneesi vallan tuomita täällä toisia keskustelijoita ?

Eikö raamattukin sano että joka väittää tuntevansa Jeesuksen mutta ei pidä Hänen käskyjään, on valehtelija. Olenko minä silloin syyllinen jos tässä nyt syyllisiä edes ollaan?

Voitko nyt tarkkaan näyttää missä olen tuominnut yhtään ketään? Tarkka viesti ja kohta. Muuten vihjailet perättömiä ja syyllistyt itse siihen mistä minua mahdollisesti syytät

Voin, lue palstan säännöt.

Voitko nyt näyttää vaikka sitten sääntöjen valossa missä olen tuominnut?

Olin juuri kommentoimassa, että aiemmin lainatussa Teen viestissä taisi sinä-passiivi olla syynä sekaannukseen, mutta sitten tuli tuo yllä piilottamani viesti. Elikkä huom. @TeeMosse , ei ole sopivaa täällä julistaa muiden käyttäjien tulevan tuomituiksi ja vihaavan Jumalan sanaa tms. Sellainen on suunnilleen henkilökohtaisin mahdollinen hyökkäys kristillisellä foorumilla. Sama pätee toki toisinkin päin - puhutaan kaikki asialisesti asioista, ei toisten sielujen tilasta jooko.

5 tykkäystä

Olisiko ollut Dwight L Moody, joka on kertonut tavanneen erään miehen, joka sanoi Moodylle vanhan ihmisensä kuolleen kokonaan. Moody kutsui miehen aterioimaan kanssaan. Moody heitti aivan yllättäen lasillisen vettä miehen päälle ruokapöydässä. Mies suuttui välittömästi, ja kiroili. Moody totesi: “Vanha ihmisenne olikin vain nukkumassa, mutta minä herätin sen.”

8 tykkäystä

No, uudestisyntynyt hämmästyisi vain miehen käytöstä ja tulisi surulliseksi tämän puolesta kun kohtelee lähimmäistään heittelemällä vettä lärville.

Mitä yritit todistaa tuolla?

Viha ja raivo joka tässäkin tapauksessa esiintyi johtuu viime kädessä ylpeydestä. Jumalalla on kyllä keinonsa kurittaa ylpeys ja kunnia veks ihmisen sydämestä

Jokaisessa ihmisessä on pahaa, joka tulee ilmi, kun ihminen joutuu ahtaalle tai tulee “isketyksi” arkaan paikkaan. Ihminen, jota ei ole todella koeteltu, ei ole tullut vielä tuntemaan kunnolla itseään. On hyvä tulla riisutuksi omasta luulo- tai harhapyhyydestään.

Mielestäni kristityn tulee elää todellisuudessa eikä jossain fantasiamaailmassa, joka rakennetaan irrallisten raamatunlauseiden varaan. Joku voi tosin vesittää lain niin, että onnistuu täyttämään sen. Jos esim. pelkkä himoitseminen ei ole jollekulle syntiä, hän voi olla omasta mielestään synnitön. Hurskainkin ihminen on sokea omille synneilleen; sen totesi jo psalmin kirjoittaja, Ps. 19:12: “Mutta kuka huomaa kaikki erehdyksensä? Puhdista minut rikkomuksistani, niistäkin, joita en itse näe.”

Kun Paavali sanoo synnistä, että “niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu”, hän ei tarkoita samaa asiaa kuin seuraavan tositapauksen ihminen:

1800-luvulla oli Tampereella voimakasta hengellistä liikehdintää. Siihen kuului myös harhasuunta, jota on kutsuttu ”lihan pyhyydeksi”. Sen eräitä keskushenkilöitä oli suutari Efraim Strömborg. Häntä syytettiin oikeudessa lampaan varastamisesta. Hän väitti kuitenkin olevansa syytön, vaikka näyttö oli ilmeinen. Kun tuomari nuhteli häntä ja vetosi hänen kristilliseen vakaumukseensa, hän sanoi: ”Minä en ole sitä tehnyt, mutta jos tuo minun vanha ihmiseni on, niin siitä minä en tiedä mitään.” Hän pyysi oikeutta ottamaan huomioon hänen uskonnollisen vakaumuksensa, joka oli sama kuin apostoli Paavalillakin: ”Niin en enää elä minä, vaan Kristus minussa.” Suutari tuomittiin raipparangaistukseen. Silloin Strömberg oli hätääntyneenä kysynyt, eikö hänen uskonnollista vakaumustaan otettukaan huomioon. Tuomari oli sanonut, että kyllä se on otettu. Ne raipat ovatkin sille vanhalle ihmiselle. (Olavi Peltola, ainutlaatuinen evankeliumi, s.289 / alkuperäinen lainaus Perusta, s. 4, n:o 3, 1974)

5 tykkäystä

Olet osittain oikeassa. Jokaisessa ihmisessä on piilossa pahaa joka tulee esille vasta kun “osuu oikeaan paikkaan”. Siksi juuri Jumalan kuritus onkin kivuliasta; monesti olen itsekkin suuttunut Jumalalle kun Hän on ajanut minut nurkkaan jossa pahuuteni on noussut pintaan. Osa kerrallaan. Jumala riisuu kurin kautta ihmistä vääryyden asenteista ja ajatuksista pala palalta. Sitä mukaan kun kestämme kohdata totuutta. Mutta aina kun olen suuttunut Jumalalle, olen pyytänyt anteeksi ja olen ollut yhtä syntiä vapaampi sisimmältäni. Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta vääryydestä, kunhan vain synnit käydään läpi Jumalan edessä. Ihminen ei tosin voi omassa voimassaan edes tunnustaa ja tiedostaa syntejään. Siihen tarvitaan Jumalaa. Synti on ikäänkuin kerroksissa meissä. Sitä perataan kerros kerrallaan. Synti kerrallaan. Kun viimeinenkin sydämessä pesivä vääryys on Jumalan vetämänä käyty Hänen edessään läpi ja puhdistettu on ihminen TODELLA vapaa kuten raamattukin ilmoittaa. Tällöin itse Jeesus asettuu asumaan ihmiseen. Sydämen Herraksi. Syntinen minä on kadonnut ja tilalla on uusi. Jeesuskin opetti että uusi viini kaadetaan vasta uusiin leileihin.

Tällä tavoin Jumala johdattaa ihmisen kaikkeen totuuteen. Ei ole kyse mistään harhakuvitelmista vaan tosielämästä. Totuuden opista.

Valitettavasti “sydämen turvaaminen armoon” kuten olen kuullut asian ilmaistavan ei tee tuota prosessia ihmisessä vaan jättää ne synnit sydämeen kuitenkin.

Ei ole mielestäni väärin, jos minä yksityisenä ihmisenä laitan Jumalan edessä kokonaisvaltaisesti kaiken luottamukseni yksin armoon.

Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä. (1 Piet. 1:13)

Mielestäni kristityn kasvu tapahtuu armon sisäistämisen myötä.

Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. (2 Piet. 3:18)

Ihminen pyhittyy vain armon varassa:

Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa. (Tiit. 2:11-12)

Mielestäni väitteesi on siis sangen epäkristillinen.

2 tykkäystä

“Armo” on todella väärin ymmärretty käsite. On suurta ja todellista Armoa, että Jumala ylipäätään kutsuu ihmistä janoamaan vanhurskautta.

Se että ihminen “turvaa armoon” kuten teikäläiset opettaa on vain itse itsensä armahtamista. Se on sitä omavanhurskautta.

Hyvin epäkristillinen tuo oppi onkin. Se on Jeesuksen oppi jolla ei ole kristinuskon kanssa mitään tekemistä. Allekirjoittanutkin on Jumalan kutsumana sanoutunut koko järjestelmästä irti. Vasta sen jälkeen TODELLINEN Jumalan työ minussa on saanut Armosta alkaa

Jeesuksen sovitustyöhön turvautuminen on itsensä armahtamista? Jumala ei armahda minua, vaan armahdan itse itseäni, jos turvaan Jumalan edessä Kristuksen sovitustyöhön?

Kyllä. Kyseessä on oma teko. Teko jollaisesta uskon alkaja Jeesus ei puhu sanaakaan.