Löysin vasta nyt Kirkko ja Kaupunki -sivustolta jutun vanhoillislestadiolaisuudesta. Se on päivätty 5.5.2020. Aika raju on otsikko ja niin on tekstikin.
Väännetään rautalangasta: voiko ei-vanhoillislestadiolainen pelastua?
Haluaisin kysyä muutaman tarkentavan kysymyksen esittämistäsi vastauksista.
– Joo. Siihen liittyen voisit tutustua siihen Valde Palolan haastatteluun, joka oli teidän lehdessänne. Se käsitteli tätä aihetta. Se avaa minusta sen, mitä tähän liittyen on sanottavaa.
Minusta tuntuu, että teidän käsityksenne on selvä: ainoastaan vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisällä voi pelastua. Mutta ulkopuolelle sitä ei oikein haluta sanoa ääneen.
– No, siis. Jos tutustut siihen Valde Palolan haastatteluun. Hän avaa sitä siinä juuri siltä raamatulliselta pohjalta.
Olen lukenut sen haastattelun monta kertaa, mutta en saa kysymykseeni vastausta. Sanoit sähköpostissasi, että Jumalan seurakunnalle on annettu valtuutus julistaa syntien anteeksiantamusta. Viittaako ”Jumalan seurakunta” tässä nimenomaan vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen?
– Siihen, missä Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa.
Vaikuttaako Pyhä Henki muualla kuin vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä?
– Se vaikuttaa siellä, missä… siis vanhoillislestadiolaisuushan on aika uusi termi. Palaan Raamatun opetukseen, että siellä, missä Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa, siellä on Jumalan elävä seurakunta. Totean vielä, että se on raamatullinen opetus.
Vaikuttaako Jumalan Pyhä Henki teidän näkökulmastanne tällä hetkellä muualla kuin vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisällä?
– Pyytäisin tutustumaan siihen Valden puheenvuoroon. Hän on käynyt siinä kahden tunnin keskustelun. Lähtökohtaisestihan ihminen syntyy Jumalan lapsena, ja Jumalan valtakunta on Pyhän Hengen yhteen liittämä. Minusta siinä artikkelissa avataan hyvin sitä käsitystä Jumalan seurakunnasta.
Minun käsittääkseni te uskotte, että minä en voi pelastua muualla kuin teidän liikkeenne sisällä. Mutta kun kysyn, onko niin, te ette vastaa. Se tuntuu epäeettiseltä.
– Mikään liike ei ole Jumalan valtakunta. Haluan myös tukeutua tässä Raamatun opetukseen, niin kuin Valde siinä haastattelussa. Ja niin kuin Lutherkin tuo sen esille: siellä, missä Jumalan sanaa puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaan jaetaan, siellä on Jumalan seurakunta.
Minä en ole vanhoillislestadiolainen enkä ole koskaan saanut synninpäästöä vanhoillislestadiolaisen liikkeen edustajalta. Voinko minä päästä taivaaseen?
– Niin kuin totesin, ihminen, joka omistaa Pyhän Hengen lahjan ja saa elää sen armon osallisuudessa, niin… se on Raamatun mukainen opetus siitä.
Onko minun mahdollista omistaa Pyhän Hengen lahjaa, jos en ole vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäsen?
– Niin kuin totesin, mikään liike tai jäsenyys ei sinällään pelasta.
Entä, jos en ole vanhoillislestadiolaisen opetuksen piirissä?
– Toivoisin sitä näkökulmaa, mikä siinä Valden haastattelussa tuli esille. Siinä tätä asiaa oli käyty läpi ja avattu. Sen pohjalta voisi minusta kirjoittaa.
Jos et voi vastata tämän tarkemmin, minun on kirjoitettava juttu näiden kommenttien perusteella. En voi jättää tätä kysymystä auki.
– Joo. Ymmärsin, että Valde oli keskustellut aika pitkään juuri näistä kysymyksistä. Niin voisit siitä ottaa sitä näkökulmaa.
Hoitokokouksiin joutui 1970-luvun lopulla valtaosa liikkeen jäsenistä – kymmenet tuhannet ihmiset. Sitten, vuonna 1979, liike ilmoitti lopettavansa hoitokokoukset.
Tuomas Pelkosen mukaan lestadiolaiset valehtelevat.
– He sanovat, että hoitokokouksia ei enää järjestetä. Sen sijaan he puhuvat sielunhoidollisista keskusteluista. Tämä on tätä sanaleikkiä, Pelkonen puhisee.
Minä olen käytännössä huomannut SRK:laisissa samanlaista kiemurtelua. Jos heiltä kysyy, onko heillä ehkäisykielto, niin he vastaavat, että uskovainen äiti EI HALUA ehkäistä. Kun vl- äiti kertoi minulle odottavansa 14:ttä lastaan, niin hän ei kyllä vaikuttanut mitenkään innostuneelta.