Se mistä kiität, on puoleltani annettu osoituksena sellaiseen mikä on yhtäkuin tuo Sammeli Juntusen tiivistelmä. Kirjoitin sen luettavaksesi.
“Monisäikeisyyttä” tässä YJV sopimuksen selvennyksessä kyllä esiintyy, mutta lopussa seisoo “kiitos”, eli ainoa autuuttava kaste ja sen voima. Et tietenkään kiistä kasteen tärkeyttä, sen voimaa, jonka päällä nämä kaksi kirkkolaitosta lepäävät.
Kasteen pelastavasta automaatiosta, koskien senongelmallisuutta, ei YJV mainitse, kaikissa “sadassa säikeessään”.
Teet kysymyksiä, joihin on Raamatun täydeltä vastauksia, koskien kasteen ikuisuuteen ulottuvaa linjaa (tätäkö tarkoitit ‘lineaarisella ikijanalla?’) Vastaus tähän on muunmuassa Mark. 16:16, “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen (vaikka olisi kastettu)”.
“Kasteessa voidaan sanoa annettavan sinetti kaikille niille hetkille joissa ihmiselle lahjoitetaan Pyhä Henki, olivatpa nämä hetket ennen tai jälkeen varsinaisen kasteen.”
On tylytettävä tätä näennäis-johdonmukaista ketjua kohtaan. Mitä Raamatun ilmauksiin, tulee, niin Pyhän Hengen sinetin Jumala laittaa ihmiseen uudestisyntymässä, vt. Joh. 20:22. Pyhän Hengen sinetti painetaan ihmiseen vain kerran, eikä se lähde pois muuten kuin ao. ihmisen omasta tahdosta, niinkuin se on merkkaus vapaaehtoisesta uudestisyntymään suostumisesta, vt. Apt. 2:41, “Jotka nyt vapaaehtoisesti/ilolla ottivat hänen (Pietarin) kautta julistetun sanan, …”.
Eli tulkintasi on muista tuulista temmattu, kuin Pyhän Hengen tuulesta.