Kysymyksiä katolisesta messusta

katolisuus

Tämä on minun mielestäni ns. “paholaisen juoni” ja siihen kohtaan olisi vaan opeteltava toimimaan omia tuntemuksiaan vastaan. Vaikka kirjoittamaan huoneentaulu jossa lukee että muista mennä ripille kun vähiten sitä haluat. Itse olen ollut näissä tilanteissa usein, ehkä lähes koko ajan ja olen tähän asti pärjännyt niin että ihan mekaanisesti (periaatteessa edes uskomatta siihen mitä siinä tapahtuu) menen ripittäytymään siitä että en halua pyytää apua ja että en siinä tilanteessakaan ymmärrä täysin miksi olen siinä papin edessä. Ja tietysti kaikesta muustakin mistä tulee mieleen ripittäytyä.

Parannuksen sakramentin hienous on mielestäni siinä että siinä keskittyy olemaan Jumalan kasvojen edessä juuri sellaisena mitä kulloinkin on. Ensin ei välttämättä edes hahmotu se mikä omassa olemuksessa on sellaista mikä erottaa Jumalasta tai ainakin riitelee Jumalaan yhtymystä vastaan. Tarpeeksi usein kun siellä käy seisomassa (istumassa/polvistumassa) Jumalan edessä opettelemassa tietämään mikä ja kuka on, jumalayhteyden on mahdollista kasvaa.
Ehtoollinen, vaikka eläisikin sellaista kautta että ehtoolliseltakin haluaisi juosta karkuun, suoraan tämän ripin jälkeen, on toiminut minusta täydentävänä lääkkeenä näihin vaivoihin.

Itsekuriahan tämä vaatii, ja itsekin olen tosiaan pahimmillaan prosessoinut kuukausia tuon hoitokuurin aloittamista. Mutta joka kerta kun olen sen hoitokuurin aloittanut se on oloa liikauttanut hyvään suuntaan.

Joskus mietin niitä erämaakilvoittelijoita jotka tiettävästi osallistuivat ehtoollisesta kerran tai kaksi elämänsä aikana. Mysteeri.

Pitäisikin mennä taas ripille, ja ottaa vielä perhettäkin mukaan. Nyt on lipsahtanut jo puoli vuotta ilman rippiä :frowning:

No nyt oli kotona odottamassa postilaatikosta tipahtanut ruusukkoon liittyvä rukousnauha.Homma alkaa siltä osin menemään vakavaksi. Rukousten ja tunnustusten osalta noudatan ortodoksikirkon ajoilta hyväksi koettua menetelmää eli opettelen värssyn pari päivässä, sillä en kykene kokonaisia rukouksia yhdessä päivässä muistiin painamaan. Mutta ei kai tässä mistään sujuvasta suorituksesta voi olla kyse, yksikin lause on rukous/tunnustus.

Siunausta Ruusukon tutkiskeluun ja rukoukseen! Omasta mielestäni se on varsin yleiskristillinen ja Raamattua tutkiskeleva rukous.
Yksinkertainen mutta jatkuvasti käytössä syvenevä.
Neitsyt Maria, Ruusukon Kuningatar, rukoile puolestamme.

Ruusukon rukoilemiseen en oikein koskaan päässyt sisälle. Jeesuksen rukousta olen rukoillut sekä ortodoksisella että katolisella rukousnauhalla…

Ruusukko on psalmien sisältö kuvitettuna Jeesuksen elämän tapahtumilla niille joilla ei ole mahdollisuutta lukea tai muistaa ulkoa psalmeja. Ruusukon aikana on siis tarkoitus kokea samanlainen rukouksellinen kokemus kuin jos rukoilisi kaikki psalmit alusta loppuun yhdellä kerralla. Ruusukon alkumuotojen nimi olikin Marian psalttari. Ruusukossa mennään Marian virtuaaliseen kouluun oppimaan mitä on elämä Jumalassa.

Eli psalmien sisältöhän on pelastussuunnitelma pähkinänkuoressa. Ruusukon tarkoitus on siis sisäistää pelastussuunnitelman toteutuminen itsessä ja maailmassa.

Jeesuksen rukous on hyvin samankaltainen asia mutta vielä tiiviimmässä muodossa, ja on tietysti ihan oma rukoustapaperinteensä.