Kysymyksiä katolisesta messusta

Tämä on minun mielestäni ns. “paholaisen juoni” ja siihen kohtaan olisi vaan opeteltava toimimaan omia tuntemuksiaan vastaan. Vaikka kirjoittamaan huoneentaulu jossa lukee että muista mennä ripille kun vähiten sitä haluat. Itse olen ollut näissä tilanteissa usein, ehkä lähes koko ajan ja olen tähän asti pärjännyt niin että ihan mekaanisesti (periaatteessa edes uskomatta siihen mitä siinä tapahtuu) menen ripittäytymään siitä että en halua pyytää apua ja että en siinä tilanteessakaan ymmärrä täysin miksi olen siinä papin edessä. Ja tietysti kaikesta muustakin mistä tulee mieleen ripittäytyä.

Parannuksen sakramentin hienous on mielestäni siinä että siinä keskittyy olemaan Jumalan kasvojen edessä juuri sellaisena mitä kulloinkin on. Ensin ei välttämättä edes hahmotu se mikä omassa olemuksessa on sellaista mikä erottaa Jumalasta tai ainakin riitelee Jumalaan yhtymystä vastaan. Tarpeeksi usein kun siellä käy seisomassa (istumassa/polvistumassa) Jumalan edessä opettelemassa tietämään mikä ja kuka on, jumalayhteyden on mahdollista kasvaa.
Ehtoollinen, vaikka eläisikin sellaista kautta että ehtoolliseltakin haluaisi juosta karkuun, suoraan tämän ripin jälkeen, on toiminut minusta täydentävänä lääkkeenä näihin vaivoihin.

Itsekuriahan tämä vaatii, ja itsekin olen tosiaan pahimmillaan prosessoinut kuukausia tuon hoitokuurin aloittamista. Mutta joka kerta kun olen sen hoitokuurin aloittanut se on oloa liikauttanut hyvään suuntaan.

2 tykkäystä

Joskus mietin niitä erämaakilvoittelijoita jotka tiettävästi osallistuivat ehtoollisesta kerran tai kaksi elämänsä aikana. Mysteeri.

Pitäisikin mennä taas ripille, ja ottaa vielä perhettäkin mukaan. Nyt on lipsahtanut jo puoli vuotta ilman rippiä :frowning:

No nyt oli kotona odottamassa postilaatikosta tipahtanut ruusukkoon liittyvä rukousnauha.Homma alkaa siltä osin menemään vakavaksi. Rukousten ja tunnustusten osalta noudatan ortodoksikirkon ajoilta hyväksi koettua menetelmää eli opettelen värssyn pari päivässä, sillä en kykene kokonaisia rukouksia yhdessä päivässä muistiin painamaan. Mutta ei kai tässä mistään sujuvasta suorituksesta voi olla kyse, yksikin lause on rukous/tunnustus.

1 tykkäys

Siunausta Ruusukon tutkiskeluun ja rukoukseen! Omasta mielestäni se on varsin yleiskristillinen ja Raamattua tutkiskeleva rukous.
Yksinkertainen mutta jatkuvasti käytössä syvenevä.
Neitsyt Maria, Ruusukon Kuningatar, rukoile puolestamme.

Ruusukon rukoilemiseen en oikein koskaan päässyt sisälle. Jeesuksen rukousta olen rukoillut sekä ortodoksisella että katolisella rukousnauhalla…

Ruusukko on psalmien sisältö kuvitettuna Jeesuksen elämän tapahtumilla niille joilla ei ole mahdollisuutta lukea tai muistaa ulkoa psalmeja. Ruusukon aikana on siis tarkoitus kokea samanlainen rukouksellinen kokemus kuin jos rukoilisi kaikki psalmit alusta loppuun yhdellä kerralla. Ruusukon alkumuotojen nimi olikin Marian psalttari. Ruusukossa mennään Marian virtuaaliseen kouluun oppimaan mitä on elämä Jumalassa.

Eli psalmien sisältöhän on pelastussuunnitelma pähkinänkuoressa. Ruusukon tarkoitus on siis sisäistää pelastussuunnitelman toteutuminen itsessä ja maailmassa.

Jeesuksen rukous on hyvin samankaltainen asia mutta vielä tiiviimmässä muodossa, ja on tietysti ihan oma rukoustapaperinteensä.

Voi olla, että on tyhmä kysymys, mutta mikä ero on katolisella ja ortodoksisella ruusukolla? Sekä mikä ero on niillä rukouksilla?

Kysymys näin yleisesti. Miksi meillä protestanttisen kasvatuksen saaneilla on vaikea suhtautua tähän Ave Maria -rukoukseen? Ja miksi on vaikea hyväksyä se, että Maria on Jumalan synnyttäjä? Jeesushan on lihaan tullut Jumala. Onko syynä se, että olemme ajallisesti niin kaukana alkuseurakunnan tavoista ja traditiosta? Kun katselee katolisessa messussa näitä filipinoja ja lattareita, niin kaikki on heille niin luonnollista näissä kysymyksissä, samoin kun ortodoksisessa liturgiassa katselee näitä slaaveja, niin heillekin on Marian kunnioitus itsestään selvyys. Helluntaissa mennään kovaa ja korkealla muissa asioissa ja baptisteissa/kalvinisteissa ollaan niin synkkiä joka asiassa, että jos sanot Neitsyt Mariasta jotain positiivista, niin harhaoppileima pamahtaa otsaan nopeasti ilman kaupallaisia tiedotteita.

Alkuseurakunnassa tällaisia tapoja tuskin oli, vai löydätkö Paavalin tai muiden apostolien kirjeistä tai Teoista viitteitä Marian tuollaiseen asemaan?

Ortodokseilla ei ole Ruusukkoa, siis sitä tietyllä tavalla kasattua rukousnauhaa. Ortodokseilla on eri pituisia rukousnauhoja joita käytetään Jeesuksen rukouksen rukoilemiseen. Siinä on siis jokin määrä solmuja/helmiä joiden kohdalla sanotaan “Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua syntistä.”

Ruusukko taas on muutaman eri rukouksen muodostama, tietyssä järjestyksessä etenevä kokonaisuus. Nauha koostuu sekä väleistä että tietyn lukumääräisistä peräkkäisistä helmistä/solmuista.

1 tykkäys

Organisoin vuonna 2013 Marian Ilmestyspäivän tapahtuman Jyväskylässä.

Ideana oli, että jokainen osallistuva tunnustuskunta lukee yhden Mariaan liittyvän Raamatun lukukappaleen, ja kommentoi sitä lyhyellä maksimissaan 5-10 min. kestävällä minisaarnalla.

Väleissä oli eri tunnustuskuntien esittämiä musiikkiesityksiä ja lopuksi katolilaisten vetämä Ruusukko johon liittyi yleiskristilliset salaisuuksien alustuspuheet ja ulos kirkon pihalle rukouksen aikana muodostettu kynttilälyhtyruusukko. Ruusukon mietiskelemisen aikana korostettiin raamattumietiskelyä että kaikki voisivat ammentaa siitä mahdollisimman paljon. Ensimmäiset viisi salaisuuttahan ovat hyvin raamatullisia. Enkeli Gabriel Marian luona, Marian ja Elisabetin kohtaaminen, Jeesuksen syntymä, Jeesuksen nimenanto ja ympärileikkaus ja Jeesuksen löytyminen 12-vuotiaana temppelissä.

Tilaisuuteen osallistuivat helluntailaiset, baptistit, adventtikirkkolaiset, luterilaiset, katolilaiset ja ortodoksit. Vapaakirkkolaiset olivat tulossa mutta peruivat edustajien viime hetken estymisen vuoksi.

Kaikki kommentoivat todella syvällisesti omien lukukappaleidensa yhteydessä Marian merkitystä kristitylle ja Mariasta kertovia kohtia Raamatussa.
Lukukappaleina ei ollut ainoastaan evankeliumikappaleita, vaan myös Vanhan Testamentin kohtia joissa ymmärretään puhuttavan Jeesuksen syntymän yksityiskohdista ja Psalmien kohtia joissa puhutaan perinteisen ymmärryksen mukaan inkarnaatiosta ja Jumalan äidistä.

Tapahtuma onnistui hyvin. Siitä kiitos kaikille osallistujille sekä luterilaisille, joiden kirkkorakennuksessa oltiin ja joiden tiloissa suunnittelupalaverit järjestettiin ja ortodokseille, jotka hoitivat osallistujien koollekutsumisen.
Itse sain kunnian olla se joka teki ensimmäisen kierroksen pappiloihin ja kirkkoherran virastoihin kysymään eri ryhmiä mukaan järjestämään tapahtumaa.

2 tykkäystä

Apostolien teot eivät kerro sen aikaisista tavoista kovinkaan paljoa. Raamattu ei itsessään kerro edes Raamatun synnystä mitään. Miksi tietyt kirjat tuli valittua kanoniin ja miksi toiset hylättiin. Jos olet luterilainen, niin tiedät, että Luther kunnioitti Mariaa hyvin paljon. Paljon enemmän kuin tämänpäivän luterilaiset.

Joo, mutta nyt oli kyse alkuseurakunnan tavoista ja Raamatussa ei tässä suhteessa mainita Mariasta mitään. Jää siis aika heikolle pohjalle. Kommentti Raamatun synnystä ei taas sovi oikein joukkoon kun puhutaan kuitenkin alkuseurakunnan aikaisista tai muuten hyvin varhaisista teksteistä.

Marian osuus on evankeliumeissa yllättävän suuri, se ehkä kertonee jotain siitä mitä alkuseurakunta ajatteli Marian osuudesta tapahtumissa.

1 tykkäys

Kiitoksia tästä tiedosta. Pitää iloita siitä, että aina oppii jotain uutta. Ehkä sekin on Jumalan armoa, että on tietämätön monista asioista.
Tuossa kävelymatkan päässä on ns. Ryssän kirkko, jossa ei aiemmin tullut käytyä, mutta nyt siitä on tullut hyvinkin tärkeä paikka. Samoin tuo katolinen kappeli on osoittautunut tärkeäksi hengellisen kasvin paikaksi.

1 tykkäys

Maria eli vielä tuohon aikaan, joten ihmekös tuo. Ja oli tietenkin Jeesuksen äiti, eli kuului lähipiiriin ja heistä juuri kirjoitettiin ja kerrottiin.

Ortodoksisesta rukousnauhasta

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - vastauksista en ole niin varma…
Lyhyesti: ortodoksit lukevat rukousnauhalla Jeesuksen rukousta, katoliset omallaan Isä meidän ja Terve Maria- rukouksia.

Jeesuksen rukouksella tarkoitetaan lyhyttä rukoushuokausta: “Herra Jeesus Kristus Jumalan poika armahda meitä” tai “armahda minua syntistä”. Sitä toistetaan sitten mahdollisimman monta kertaa, niin että rukous vähitellen siirtyy ihmisen mieleen ja muuttuu sydämen rukoukseksi.