@timo_k Esimerkkisi sentimentaalisuudesta (Jeesus, sä ainoa) on mielenkiintoinen.
Ensinnäkään tuo ei ole “jykevä virsi” alunperinkään, vaan edustaa nykyisen virsikirjamme (1986) siipeä “hengelliset laulut”. Tuo suunta koraaleista lauluihin ja gospelmusiikkiin päin tulee vahvistumaan, kun 1. adventtina otetaan käyttöön lisävihkovirret, joista aikanaan osa “virallistetaan” virsiksemme. On ylipäätään semanttinen kysymys, mikä on (nykyään) “virsi”.
Kyseistä laulua lienee alunperinkin laulettu kevyellä otteella, koska siinä on kansanlaulumainen sävy. Norjastahan tuo laulu on, ja taustatiedot täällä http://evl.fi/Virsikirja.nsf/63fe9e50813fe1d6c2256e570039fa80/b44bb2e36d160f98c2256ff100379a18?OpenDocument
Itseäni tuon näytteen kuuntelu ei itketä, mutta pari asiaa ärsyttää kovasti: 1) epämusikaalinen rytminkäsittely ja 2) laulutapa. Rubato sopii tyyliin, mutta se ei tarkoita kaavamaista ylimääräisten taukojen lisäämistä. Laulaa voisi myös suomeksi ja pingoittamatta, vaikka tyyli olisikin ei-klassinen. Kaikki eivät ole kuin Jukka Leppilampi, jonka ei tarvitse kuin huokaista tai “raapaista” äänellään mikkiä saadakseen aikaan jonkin merkittävän ilmaisun… Mutta hänetkin on luultavasti kuultava ja nähtävä livenä, jotta ymmärtäisi missä mennään.
Tunnistan silti sen pyrkimyksen, mikä monilla hengellisen musiikin tekijöillä on. Vaikuttaa liikutusta ja juurikin nostalgisia tiloja. Itsekin lienen syyllistynyt liikuttamiseen, mutta mielestäni pyrkinyt kyllä olemaan uskollinen esitettävän musiikin alkuperäiselle tavoitteelle. Useimmiten valinta kohdistuu tekstin hyvyyteen, ja nimenomaan sen rohkaisevuuteen tai Jumalan kunnian esilletuomiseen.
Musiikillinen kirjo meillä luterilaisilla on kyllä valtava. Se, mikä vaikuttaa liikuttavasti ja koskettavasti, on hirmuisesti oppimiskysymys. Esim. barokkimusiikin suurimpia periaatteita on juuri liikuttaminen ja vaikuttaminen tunteisiin (affektit!). Vaikkapa Bach oli matemaattisen tarkka, mutta samalla äärimmäisiin tunnetiloihin ja tekstin musiikillisiin eläväksitekemisiin pystynyt ihminen, todennäköisesti varsin vahvasti itsekin asioita tunteillaan elävä kanttori…
Jumalanpalvelusmusiikki on mielestäni vapaa olemaan tyylikausista riippumatonta. Tärkeintä on että se tukee käytettyjä tekstejä, eli on sopusoinnussa luetun ja saarnatun kanssa. Se antaa tilaa rukoukselle ja nostaa ylistämään. Se ei tuo esiin liiaksi ihmisiä, jotka esiintyvät tai säestävät, mutta ei välttämättä jätä leivisköjä käyttämättäkään. Jumalan kunniaksi on perinteisesti meillä pyritty tuomaan parasta, ei rutiinia tai väärässä vaatimattomuudessa tehtyä “arkitavaraa”.